בלוג המזבלה
גיא לרר
גיא לרר

גיא לרר לבית המשפט: "עמוד הצינור הומצא והוקם ללא קשר לעבודתי ולתפקידי בערוץ 10"

הסכסוך המשפטי בין העיתונאי גיא לרר לערוץ עשר סביב החזקה על עמוד הפייסבוק של תוכנית 'הצינור' עולה שלב עם תגובתו של גיא לרר לבית המשפט שלוותה בחוות דעת של מומחים שונים בתחום. לרר הגיש אמש את תגובתו לבקשה לצו המניעה שהגישו ערוץ 10 וחדשות 10 בעניין דף הפייסבוק "הצינור". לרר המיוצג בידי עוה"ד יורם ליכטנשטיין, גבריאלה שוורץ וד"ר הלל סומר, הגיש את התגובה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, בו יתקיים דיון ביום שני בבוקר לאחר יום הכיפורים.

כזכור, בחודש שעבר פורסם לראשונה במזבלה על הסכסוך בין לרר להנהלת ערוץ 10 סביב גורלו של עמוד הפייסבוק של תוכנית 'הצינור' שמונה למעלה ממיליון אוהדים. לרר שלבינתיים כבר החל את עבודתו ב'רשת' ואף חשף באחרונה במהדורת חדשות 2 את פרשת ההטרדות המיניות לכאורה של שלמה גרוניך, מסרב להעביר לידי ערוץ 10 את מפתחות הניהול לעמוד.

גיא לרר עם הפרחים לורשבסקי
גיא לרר עם הפרחים לורשבסקי

במקביל לעלייתה מחדש של תוכנית הצינור עם טל ברמן, ניסו לרר והנהלת ערוץ 10 להגיע לפשרה אולם זו ככל הנראה לא הבשילה ובערוץ פנו לבית המשפט בבקשה למתן סעד זמני. לרר מנגד שלח פרחים למנכ"ל ערוץ 10 יוסי ורשבסקי והמשיך את תפעול עמוד הצינור וקידום מאבק הנכים "נכה, לא חצי בן אדם" שמייסדו, אלכס פרידמן אף הביע לאחרונה תמיכה בלרר וקרא לערוץ 10 להעביר לידיו את העמוד. על פי ערוץ 10 שכרו של לרר נאמד בכ-45 אלף ש"ח ועמוד הצינור בבעלותו.

בנוסף, על כי כתב התגובה של לרר עולה כי במשך שנים גם ערוץ 10 וגם חברת החדשות (חדשות 10), ביקשו לקדם את תכני הערוץ, פרומואים וכתבות שונות בעמוד הצינור וראו בו נכס אפקטיבי במיוחד אולם לא כזה שבבעלותם. גם מחלקת היח"צ של הערוץ וגם מנכ"ל חדשות 10 עצמו גולן יוכפז, ביקשו מלרר כי יעלה תכנים לעמוד, ובמקרים בהם סירב, קיבלו זאת בהבנה, ככל הנראה עדות לכך כי לרר החזיק מאז ומתמיד בעמוד, ניהל אותו כראות עיניו ומעולם לא העניק הרשאות ניהול לאנשי הערוץ או גרם להם לחשוב לרגע כי מדובר בנכס שנמצא בבעלותם. יתרה מכך, בכתב התגובה טוען לרר כי שילם מכיסו הפרטי לעורכי תוכן חיצוניים שיתחזקו את פעילות עמוד 'הצינור' בפייסבוק וכי הלוגו של תוכנית הצינור כפי שמופיע בטלוויזיה והלוגו כפי שמופיע בעמוד הפייסבוק אינם זהים ולפיכך מלבד השם אין שום קשר ביניהם.

עיקרי התגובה: (קובץ PDF מלא)
1. לרר הקים בעצמו את הדף והמציא את השם "הצינור" בהיותו כתב חדשות זוטר, ללא קשר לעבודתו ולתפקידו בחדשות 10, עוד לפני עלייתה של התכנית. מאז לרר משמש כאדמין באופן רצוף של הדף.

2. ההסכם בין חדשות 10 ללרר (על כל תיקוניו) אינו חל על נושא שכזה, ולכן – לפי ההסכם, לפי החוק במדינת ישראל ולפי חוקי פייסבוק רק האדמין (לרר) הוא המחזיק בזכויות הבעלות על הדף.

3. את פינת הצינור ואת דף הפייסבוק הפעיל לרר על חשבון זמנו הפנוי. מנהליו אותו זמן דרשו שעבודתו הרגילה ככתב לא תפגע, ולרר לא ישקיע בפינה ובדף משאבים על חשבון זמן העבודה.

4. הדבר היה בידיעת מנהליו שלא שילמו לו תשלום נוסף על הפעילות הקבועה הזו – פעילות שחרגה מהגדרת התפקיד המקוריות – לאורך שנים.

5. מנהליו אף ביקשו ממנו במספר הזדמנויות שונות (ומתועדות) רשות להעלות דברים לדף "שלו". בחלק מהמקרים לרר סירב ובאחרים הסכים.

6. לרר לא רק ניהל את הדף והעלה תכנים בעצמו אלא גם שילם לאנשי תוכן כספים רבים מכיסו הפרטי על תפעול הדף בעוד חדשות 10 לא השקיעה שקל. זאת, בניגוד לכל שאר דפי ערוץ 10 שנוהלו באופן מלא על ידי צוות הניו מדיה מטעם הערוץ ואף הושקעו בהם כספים רבים לקידום ממומן על ידי הערוץ.

הפרחים לורשבסקי
הפרחים לורשבסקי

7. עמוד הפייסבוק שימש את לרר למיזמים שלא קשורים בשידורים ששודרו בערוץ 10. למשל – הקמה ותפעול של הפרויקט החברתי "החזית" ואתר "התולעת" שהיה בבעלותו המלאה. גם מימון פעילויות אלו ואחרות לא הגיע מחדשות 10 או מערוץ 10 אלא מכיסו הפרטי של לרר, ולעיתים בשיתוף הציבור: כך לקראת הפגנת הקנאביס הגדולה בכיכר רבין שאורגנה ושודרה דרך הדף – גויסו מהציבור באופן עצמאי למעלה ממאה אלף שקלים, וכך גם במיזמים רבים נוספים שסיפקו תוכן לדף אך לא קיבלו תשלום מערוץ 10.

8. חוזה העבודה של לרר לא חל על רשתות חברתיות, גם לאחר שתוקן לאורך השנים. החוזה גם אינו כולל סעיף המעביר את כל תוצרי העובד למעסיקו וגם לא סעיף המעביר למעסיק את הקניין הרוחני אותו יצר לרר. זאת במיוחד, כשהדף והשם נוצרו מחוץ ליחסי העבודה, כך שההסכם בכלל אינו חל עליהם.

9. חוות דעת מיוחדת של פרופ' קרין נהון, נשיאת איגוד האינטרנט הישראלי וחוקרת רשתות חברתיות בעלת שם עולמי קובעת – דף הפייסבוק שייך ללרר. בניתוח קהלי ומספרי מוכיחה פרופ' נהון כי דף הפייסבוק הוא יישות עצמאית, בעלת תכנים עצמאיים המנותקים ממסך הטלוויזיה ומהתכנית. כוחו הקידומי של הדף לא מגיע מערוץ 10.

בית הדין האזורי לעבודה – 46976-09-17

הוסיפו תגובה