בלוג המזבלה
גיא לרר והצוות
גיא לרר והצוות

משפט הצינור: מבוי סתום בין גיא לרר וערוץ עשר

הבוקר (28.12) נפגשו העיתונאי ומנחה 'הצנרת' גיא לרר והצוות המשפטי של ערוץ 10 לדיון בתיק התביעה העיקרי שהוגש על ידי הערוץ סביב מחלוקת הבעלות על עמוד הפייסבוק של הצינור שמונה למעלה ממיליון איש. זהו דיון שני בבית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב שמתקיים בפני השופטת מיכל נעים דיבנר. כזכור במסגרת הדיון הראשון סוכם ע"י שני הצדדים כי יפנו לחברת פייסבוק ישראל בבקשה כי תשכפל את עמוד הצינור, כך שיהיה בבעלות שני הצדדים – אולם הנהלת פייסבוק שנחרדה מהרעיון – החליטה בצעד תקדימי לשחרר הודעה לתקשורת לפיה לא רק שלא תאפשר את שכפול העמוד הצינור, אלא אף תבטל את שכפול עמוד 'האח הגדול' שהיווה השראה להסדר השנוי במחלוקת שהתקבל.

למעלה מ-60 עמודים הכיל כתב התביעה שהוגש נגד לרר, אולם הדיון עצמו שהתקיים באוקטובר, נעשה כמעט ללא פרוטוקול או עדות לדברים שנאמרו, כאשר הוסכם כי בתקופה שבין הפנייה לפייסבוק לדיון שנקבע – לרר יפרסם סטטוס הבהרה בעמוד הצינור, ימנה מנהל ברמת הרשאות אדיטור מטעם ערוץ 10, ולא יבצע שינויים בלשונית ה'אודות' של הדף או יקדם תכנים שקשורים לתוכניות רשת, ערוץ 10 וחברת החדשות (2).

שלב העדויות בין גיא לרר לערוץ עשר נפתח הבוקר כשבערוץ ביקשו להפתיע עם הצגת ראיות חדשות. צוות ההגנה של לרר התנגד ובין סמנכל הכספים של עשר לגיא לרר הוחלפו דברים – "לרר למה אנחנו פה?” מהם משתמע כי ההליך המשפטי גורם אי נוחות גדולה עבור הערוץ ושני הצדדים יעדיפו לסיימו עם פשרה הדדית, שכאמור כבר כשלה בסיבוב הקודם.

לאחר הפסקה קצרה, עורכי הדין של לרר התנגדו לדחיית הדיון לתאריך אחר וטענו לנזק ראייתי אולם ביקשו להמשיך בדיון. מנגד השופטת ביקשה לשקול את החלטתם, והציעה לאפשר זמן נוסף עבור הצדדים תוך דחיית הדיון בשבוע נוסף.

השופטת אמרה: "התיק הזה הוא לא מסוג התיקים שיש לי בהם תחושה חזקה לתוצאות שלו – לשלב העדויות יהיה משקל מכריע לכן או לכן. כרגע השאלה היא עד כמה הדף הזה באמת שירת את התוכנית או דברים אחרים".

לאחר הדברים, הציעה השופטת פשרה נוספת עד לדיון הבא לפיה העמוד ישאר אצל לרר ולתקופה קצובה יוכל להשתמש בו לקידום הצנרת. בערוץ עשר התנגדו וציינו בצורה ברורה כי עמוד הצינור בבעלותם והם מתכוונים להתעקש על כך.

לאור הראיות החדשות שהוגשו עי הערוץ, צוות ההגנה של לרר ביקש להגיש מוצג מטעמו – הסכם השכר בין גיא לרר לעשר. ממנו הושחרו פרטים בהם – גובה שכרו בשיאי ימי הצינור שמוערך בכ-45 אלף שח לחודש.

השופטת אישרה את המשך הדיון, אולם לא פסקה הוצאות כפי שהתבקשה עי צוותו של לרר, אך ציינה כי בהחלט יש מקום להוצאות בתיק.

יואב הלדמן, סמנכל הכספים של ערוץ עשר, עלה ראשון לדוכן העדים. עורכי דינו של לרר ביקשו למחוק את עדותו של הלדמן בטענה כי אינו יודע דבר עובדתי. בקשה זו נדחתה עי השופטת.

בחקירתו נשאל הלדמן “מאיפה הנחת שעמוד הצינור שלכם?” הלדמן ענה – מעולם לא הנחתי שהוא של מישהו אחר. הדף הוא דף של תוכנית שנקראת הצינור שמשודרת בערוץ עשר. לטענת הלדמן, עובדי חדשות 10 סייעו במרוצת השנים בניהול עמוד הצינור – בדגש על אדם שפיר, דאז תחקירן בתוכנית הצינור, שגם זומן למתן עדות.

הלדמן נשאל האם ישנו הסכם עבודה בו מצויין במפורש כי הועסק עובד לניהול עמוד הפייסבוק של הצינור – על כך השיב בשלילה, מה שמחזק את טענת ההגנה לפיה ניהול העמודים בוצע ללא קשר לעבודה שנשכרו לה. גם שכרו של לרר מ-2008 עלה בדיון, דאז הרוויח כ-9000 שח ברוטו.

המשך קו החקירה של הלדמן נסוב סביב תנאי העסקתו של לרר והאם קיבל תשלום ייעודי לניהול עמוד הצינור. לטענת ההגנה, לרר הועסק בערוץ ככתב ספורט ומדובר בהחרגה של תנאי העסקתו שאף לא כללו את הנחיית פינת צינור לילה ולבטח שלא את ניהול עמוד הפייסבוק, שהוקם רק לאחר המעבר לתוכנית עצמאית 《הצינור》.

לטענת הלדמן, לרר סירב במשך תקופה לתת להם הרשאות ניהול בעמוד הצינור. הלדמן אמר כי לרר אמר לו בלשון מלגלגת: “אתן לך אדמין של כבוד”. הלדמן הרחיב ואמר כי ישנו סרטון בו מוצג כי כל פעולת.ניהול עמוד הצינור, בוצעה על חשבון, בזמן ובתוך משרדי חדשות עשר. לשאלה האם גיא לרר הגה את הרעיון לתוכנית הצינור, לרבות שמה, השיב הלדמן בשלילה.

הלדמן גם נשאל לעניין הסכסוך המשפטי שהיה עם גיא פינס, גם סביב סוגיית הבעלות על עמוד פייסבוק. הלדמן הודה כי למרות שהעמוד לא בבעלותם, ערוץ עשר השקיע בו משאבים מסויימים, לרבות קידום תכנים בתשלום וזאת בניגוד לעמוד הצינור שם נתנו ללרר חופש פעולה ומידת ההשקעה של הערוץ בו הייתה נמוכה עד אפסית.

אחרי הלדמן, עלה לתת עדות העיתונאי ניב גלבוע, כיום בקשת ובזמנו עורכו של לרר בתחילת הדרך של התוכנית. על פי עדותו של גלבוע עולה כי עמוד הצינור הוקם באופן עצמאי עי לרר כ-3 שנים לפני שבערוץ החלו לפתוח עמודים לטאלנטים ולתוכניות. ”עמוד הצינור היה אקסטריטוריאלי” העיד גלבוע.

ראודור בנזימן, מי ששימש כמנכ”ל וסמנכ”ל חדשות עשר נתן עדות לפיה היה ברור לכל כי עמוד הצינור היה שייך לגיא לרר. “פייסבוק לא עניין אותנו אז, עמוד הצינור הוקם על חשבון זמנו הפרטי של גיא לרר”.

עדה נוספת שזומנה עי ההגנה היא פרופ' קרין נהון, נשיאת איגוד האינטרנט, שבחנה את נתוני עמוד הצינור והתבקשה לענות בין היתר על הפער שבין גודלו של עמוד הצינור שמונה כמיליון לייקים לבין התוכנית עצמה שזכתה לרייטינג של פחות מ-180 אלף צופים. מעדותה ומחומר הראיות שהוגש, עולה כי במרוצת השנים עלו לעמוד מספר מועט של קטעי VTR מתוכנית הצינור בטלוויזיה.

אחרי נהון, עלה לדוכן העדים אדם שפיר, עורך הצנרת ובעברו תחקירן, כתב ועורך הצינור מ-2013 ועד לאחרונה. לדבריו של שפיר, מידת ההשקעה האישית בעמוד הצינור נאמדה בכשעתיים ביום, לרבות בסופי שבוע, לרוב מחוץ לשעות עבודתו בחדשות עשר.

על פי התצהיר של שפיר עולה כי לרר שילם לו מכיסו הפרטי עבור שעות נוספות בעיקר בעבור ניהול העמוד, אולם בסכום מצטבר מדובר בסהכ בכחמש אלף שח בפרק זמן של 4 שנים. בעניין זה הגיב שפיר לחקירת עורך הדין דרור ורסנו כי בינו לבין לרר סוכם על אחוזי שותפות בעמוד הצינור ובאתר התולעת, כך שהסכום הנמוך אינו רלוונטי.

הדיון המשיך בעדותו של גיא לרר שאמר כי לאורך כל הדרך עשה מאמצים בכדי להבהיר כי עמוד הצינור בבעלותו ולא בבעלות הערוץ, כשנשאל עי ורסנו מדוע עמוד הצינור היה מוגדר בתחילה כתוכנית טלוויזיה ולאחר מכן לדמות ציבורית, ענה לרר כי הוא אינו זוכר את הסיבה לשינוי הסיווג של העמוד.

בעדותו של לרר נטען כי במשך תקופה שילם מכיסו הפרטי בסכום כולל של כ-15 אלף שח למנהלי תוכן בכדי שיסייעו בתפעול עמוד הצינור, כאשר אחד מהם כלל לא עובד חדשות עשר או ערוץ עשר. בנוסף אמר לרר כי השקיע עשרות אלפי שקלים באתר התולעת, לגביו גם התנהל משא ומתן לשיתוף פכולה עם ערוץ עשר. לרר טוען כי הערוץ איפשר לו את העיסוק הצדדי “בכדי לכפר על השכר שקיבל”.

בשלב זה לרר הגביר מעט את טון הדיבור ואמר -“היינו מהתוכניות הפחות מתוקצבות בערוץ עשר. צילמנו עם האייפונים שלנו”. בהקשר זה סיים לרר בהצהרה כי בערוץ עשר לא תיקצבו הפקות של הצינור ונתן לדוגמא את תוכנית המאה אלף לייקים ותוכנית המיליון.

בשלב זה הדיון מתלהט והטונים עלו – בערוץ עשר האשימו את גיא לרר בסגירת עיסקאות מסחריות, מאחורי גבם ועל חשבון הרייטינג בטלוויזיה. סמנכל הכספים של הערוץ מאשים את לרר בכך שמעולם לא שיתף אותם בדבר הברטרים, שתפים ועיסקאות שלרר סגר לצורך מימון הפקות שונות של הצינור. לרר מנגד טוען כי תוכנית הצינור כמעט שלא תוקצבה עי הערוץ.

-פוסט מתעדכן, לייב מהדיון-

סע"ש 46976-09-17: ערוץ 10 החדש בע"מ ואח' נ' גיא לרר

3 תגובות

הוסיפו תגובה

עוד במזבלה: