בעקבות הצינור: האם פייסבוק בדרך לחסום גם את עמוד ידיעות אחרונות?

ידיעות אחרונות, פייסבוק
facebook_blocked_yediot_hp

בלעדי למזבלה: האם עמוד הפייסבוק של ידיעות אחרונות, שמונה למעלה מ-736 אלף חברים וחברות, בדרך לגורל דומה לזה של 'הצינור'? למזבלה נודע כי ביממה האחרונה, פייסבוק הסירה סרטון ויראלי במיוחד מעמוד הפייסבוק של ידיעות, כפי שפורסם, זוהי הסרה שנייה של סרטון שעלה בעמוד רק בחודש האחרון. המשמעות יכולה להיות הרסנית ויתכן כי בפעם הבאה פייסבוק אף תחסום לחלוטין את פעילות 'ידיעות אחרונות'.

עמוד הפייסבוק של 'הצינור' נחסם בתחילת חודש ספטמבר מהעלאת תכני וידאו ותמונות ל-30 יום וזאת לאחר שב'צינור' הפרו זכויות יוצרים של חברת הפקות אוסטרלית. בעקבות החסימה של 'הצינור' לקחו במערכת התוכנית הפסקה מהעלאת תכנים לעמוד שמונה למעלה ממיליון לייקים והעבירו את הפעילות לעמוד 'החזית'. כשבוע לאחר הפרסום במזבלה וכשבועיים לאחר תחילת החסימה, הצינור פנו לחברת ההפקות האוסטרלית והגיעו עימה להסכמה, במסגרתה זו משכה את התלונה והסנקציות שהוטלו על העמוד הוסרו.

גוגל קאצ': ידיעות אחרונות
גוגל קאצ': ידיעות אחרונות

אולם שבועיים ללא יכולת לתפעל עמוד שנחשב לצומת מידע מרכזי בפייסבוק בישראל, שחקו כנראה מדי את אנשי הצינור שכאמור הורידו את הרגל מהגז והשאירו את תפעול העמוד על אש קטנה, לפחות כרגע.

בסטטוס שפירסם באחרונה גיא לרר, נכתב: "אני קצת מותש – אבל מעדיף בינתיים לייחס את זה לאבהות הטריה ולרצף הימים בלי חופשה. אז לוקח הפסקה קטנטנה של כמה ימים בין החגים ומבטיח לחזור נקי מכל מחשבה תבוסתנית שמקננת בי בימים האחרונים".

המשמעות עבור 'ידיעות אחרונות' יכולה להציב את העיתון של המדינה במצב בעייתי וזהה לזה של הצינור. שני העמודים עם סטטוס דומה; שיוך לגוף שידור/תקשורת, V אימות וגודל מרשים, כך שאין סיבה להעריך כי ידיעות אחרונות נהנית מהגנה כזו או אחרת של פייסבוק שנמנעה מהצינור.

בהחלט יתכן מצב שבו בהפרה הבאה, פייסבוק עלולה לחסום את ידיעות אחרונות מהעלאת מדיה ואולי גרוע מכך, פייסבוק יכולה גם להסיר את העמוד.

קשה אומנם לראות מציאות שבה ידיעות תבליג להסרת העמוד או שפייסבוק ישראל עצמה בכלל תאפשר להגיע למצב שכזה, אולם לאור כך שאת הדרישות על זכויות יוצרים בודקת מחלקה חיצונית של פייסבוק (לצד אלגוריתם), אשר לא כל כך אכפת לה אם מדובר בעמוד של עיתון או של בלוג (ראו מקרה אפטנפוסטן), סביר כי בשלב כזה או אחר, ידיעות אחרונות אכן ימצאו עצמם חסומים, גם אם רק לרגע קט, עד להתערבות נציגות פייסבוק בישראל.

תגובת ידיעות אחרונות
תגובת ידיעות אחרונות

בהלת זכויות היוצרים כבר כאן והיא לא מתכוונת לפסוח על שום עמוד, לא קטן ולא גדול. מערכת איתור הזכויות שפייסבוק השיקה באחרונה, פועלת ומתעדכנת במאגרי מידע אדירים באופן תדיר ובדומה למערכת ה-ID של יו טיוב, במקרים רבים פייסבוק אף חוסמת סרטונים מוגני זכויות כבר במועד העלתם לרשת החברתית. סרטונים אחרים שאינם מזוהים באופן אוטומטי יכולים לקבל דיווחים מבעלי הזכויות, וכך קרה ככל הנראה במקרה של ידיעות אחרונות, שהעלו סרטון שהכיל מוזיקה מוגנת.

על מידע בלעדי שהגיע לידי המזבלה, עולה כי ביום ראשון, עלה לעמוד הפייסבוק של ידיעות אחרונות סרטון של גולש בשם בני בר זוהר שהצטלם ביחד עם ביתו לצלילי השיר "Silentó – Watch Me", אחד השירים הפופולארים של 2015 עם למעלה ממיליארד צפיות ביו טיוב.

הסרטון המדובר הפך בתוך יממה אחת ללהיט ויראלי ברחבי הרשת (השד יודע למה) עם למעלה מ-3 מיליון צפיות ממקורות שונים, כשאר רק בעמוד של ידיעות אחרונות זכה הסרטון ללמעלה מ-400 אלף צפיות, 20 אלף לייקים ואלפי שיתופים ואז הוא נעלם.

על פי בדיקה של המזבלה, הסרטון המקורי שעלה בפרופיל של בני בר זוהר לא הוסר ועומד נכון למועד הפרסום על למעלה מ-8.8 מיליון צפיות.

מ'ידיעות אחרונות' נמסר: "אנחנו לא מעוניינים להגיב, תודה".

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

1 תגובות לפוסט

תגובה אחת

  1. שימו לב שהצינור חזרו (כי הסתיים חודש החסימה) ודבר ראשון שעשו זה שוב לגנוב פוסטים.
    לא למדו כלום, פשוט כלום.
    אח"כ יסירו להם את העמוד ותהיה פה זעקת הקוזאק הנגזל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים