מזבלה.קום

פייסבוק מחריפה את המאבק נגד אתרי פייק ניוז

פייסבוק, פייק ניוז
פייסבוק, פייק ניוז

פייק ניוז (Fake News), תופעת החדשות המזוייפות שגרמה לפייסבוק לא מעט אי נוחות בחודשים שלפני הבחירות לנשיאות ארצות הברית היא אומנם אינה תופעה חדשה וניתן לטעון כי רשת האינטרנט אף מושתת עליה. דוגמא טובה לכך הוא אתר "לא רלוונטי" של חנן כהן, אחד האתרים הוותיקים ברשת הישראלית שעוסק בדיוק בתופעת ה"פייק ניוז, שמועות, מכתבי שרשרת וכו'".

אולם הבאזז סביב הפייק ניוז שנוצר בעולם, בעיקר בעקבות הסטטוסים ודבריו הנוקבים של נשיא ארה"ב הנכנס, דונלד טראמפ, שהאשים את רשת CNN ואת קבוצת באזזפיד בכך שהם השורש של החדשות המזוייפות ברשת, הציב את המושג 'פייק ניוז' בראש טבלת הטרנדים ובנובמבר 2016, בחר מילון אוקספורד במושג 'פוסט אמת' כמילת השנה.

פייק ניוז - קבוצות חדשות
פייק ניוז – קבוצות חדשות

המושג 'פייק ניוז' נשחק ונרמס כליל בחודשים האחרונים בכך שהפך לשם קוד גם של כתבות חדשותיות שאינן לרוחו של המוזכר בהן, כפי שראש הממשלה בנימין נתניהו מוציא פעם אחר פעם מחוץ לקונטקסט את ה-Fake News, כשהוא מאשים את חדשות 2 וגופי חדשות אחרים, בכך שהם מייצרים 'פייק ניוז' לרעתו.

בדצמבר 2016, פייסבוק הכריזה באופן רשמי על כוונתה לחסל לחלוטין את החדשות המזוייפות עם השקת כלי בקרה וצנזורה שמדרגים את אמינותו ואיכותו של הקישור ובזמן אמת, וזאת בהתבסס על מאגרי מידע וידע של צד שלישי. לפייסבוק יש המון סיבות להלחם בפייק ניוז ולאו דווקא מאלה שהיא בוחרת לספר. הפייק ניוז לרוב מחוללי טראפיק אורגני אדיר וזאת ללא הצורך לשלם לקידום בפייסבוק. בנוסף, ככל שרמת הקשב יורדת, כך הגולש שקורא את הידיעה המסולפת, כלל לא טורח לבדוק את אמינותה ומפיץ אותה כאילו הייתה חקוקה בסלע, סה"כ למי אכפת אם זה אמיתי או לא. עידן הפוסט אמת כבר אמרנו?

פייק ביבי ניוז
פייק ביבי ניוז

על פי עידכון חדש שהוציעה פייסבוק, כולה כי הרשת החברתית מחריפה את המאבק בחדשות המזוייפות ומעדכנת משמעותית את האלגוריתם שלהם עם פרמטרים חדשים, שיאפשרו לה לנתח ב-Real Time אמיתי, את אמינות הקישורים.

בפייסבוק יצרו גם קטלוג אדיר בו עמודי הפייסבוק השונים שמוציאים קישורים, מדורגים על פי רמת אמינות. המאגר משלב מספר פרמטרים, בהם האם דווח על העמוד שהוא "ספאם, כמה שיתופים, תגובות ולייקים יש לקישורים ועוד. בשלב זה סביר כי המאגר מתייחס לעמודים נבחרים בארה"ב ואירופה בלבד.

על פי אקוס לאדה, ממחלקת המחקר של פייסבוק ה-Real-Time Signals של פייסבוק מדרגים בצורה מהירה מאי פעם את הרלוונטיות של הקישורים לגולשים. למרבה הנוחות, פייסבוק מגדירה Fake News כקישורים בלבד, כאלו שמוציאים את הגולש אל מחוץ לפייסבוק. בעבור הרשת החברתית, אין קהל אסטרטגי טוב יותר לתקוף. פחות קישורים יוצאים – יותר גולשים שממחזרים חשיפות של באנרים בתוך פייסבוק. לאדה אף מדגיש כי יתכן וחלק מהעמודים ירגישו ירידה במספר הקליקים לאתריהם.

גם אתר YouTube הצטרף לפני מספר חודשים למאבק בפייק ניוז. ביו טיוב רוצים להגדיל את הרווחים מהפרסומות בסרטונים ואין דרך טובה יותר לעשות זאת מאשר לתת במה בעיקר לתוכן "איכותי" שהמוניטיזציה עליו שווה יותר. ביו טיוב הושמו בחודשים האחרונים הודעות על גבי חלק מהסרטונים, בעיקר בעמוד הראשי של האתר, בהן נשאלו הצופים האם הסרטון הוא "תוכן איכותי ואותנטי" או "Fake News".

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

1 תגובות לפוסט

תגובה אחת

  1. אבל במקביל פייסבוק ממשיכה להפציץ בלייקים מפרופילים פיקטיבים של ערבים למודעות של ישראלים! מה קורה עם התביעה הייצוגית של עו'ד גיא? היא אפילו לא הרתיעה אותם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים