האתר שפייסבוק מסתמכת עליו במלחמה נגד 'פייק ניוז' נחסם ע"י פייסבוק בטענה שהוא בעצמו 'פייק ניוז'

Snopes - סנופס
Snopes – סנופס

תחי האירוניה: אתר Snopes, שבודק את אמינות התוכן עבור פייסבוק במלחמה שלה נגד החדשות המזויפות, נחסם בעבר על ידי פייסבוק בטענה כי הוא בעצמו "פייק ניוז". Snopes נחסם שלא בצדק ע"י אלגוריתם דומה לזה שהוא עתה שותף בו עם פייסבוק

תופעת הפייק ניוז (Fake News) שזכתה לכותרות נרחבות בבחירות האחרונות בארצות הברית, מדירה לא מעט שינה מעיניו של מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג. בדצמבר 2016, החלה פייסבוק בניסוי מיוחד שמטרתו למגר לחלוטין את החדשות המזויפות מהרשת החברתית ולמנוע את כניסתם של הגולשים לכתבות שהוגדרו ככאלו. אלגוריתם ה-Fact Checker שנפרס בתחילה בארצות הברית והתרחב לאחרונה במדינות כמו גרמניה וצרפת, בודק בזמן אמת את מהימנות התוכן בהתבסס על מערכות של צד שלישי, בהם אתר Snopes (סנופס).

אלא שלמרבה האירוניה #1, אתר Snopes הותיק, שנחשב לאחר האתרים הפופולארים לבדיקת אמינותם של סיפורים ושמועות שמופצות ברחבי הרשת, הוגדר בעבר ע"י פייסבוק כאתר "ספאם", "מסוכן" וכזה שבעצמו מפיץ לכאורה "פייק ניוז".

סנופס נחסם (2011)
סנופס נחסם (2011)

בפייסבוק כמובן שמעדיפים לשכוח שאחד האתרים שנמצא כיום בחוד החנית של אלגוריתם הסינון שלה, נחסם בעבר לשיתוף ברשת החברתית. בדצמבר 2011, מפעילי Snopes, גילו לתדהמתם שפייסבוק חסמה לחלוטין את האפשרות לשתף קישורים של האתר. בהודעה שהושמה לגולשים שניסו לקשר אל סנופס נכתב: "הפוסט מכיל קישור שנחסם בעקבות ספאם ומהווה "סיכון" לגולשי פייסבוק".

בדומה לחסימה שפייסבוק הפעילה על המזבלה, גם במקרה של סנופס, כלל הקישורים שאי פעם שותפו ממנו נמחקו כליל. למרבה האירוניה #2, החסימה של סנופס בזמנו נבעה משותפות של פייסבוק עם חברת אבטחה חיצונית, שהפעילה אלגוריתם זהה לאלגוריתם ה-Fact Checker במטרה לבדוק, לקטלג ולהעניש אתרים על פי "רמת הסיכון שלהם". אותה חברת אבטחה, הגדירה את Snopes כאתר מסוכן ובאופן אוטומטי זה נחסם משיתוף ברשת החברתית. למפעיליו לא ניתנה שום הודעה או מידע בנושא, לרבות האפשרות לערער על החסימה.

על פי כתבה שפורסמה ב-Zdnet ב-2011, עולה כי יתכן ו-Snopes נחסם משיתוף לאור תלונות גולשים, שדיווחו עליו כאתר ספאם. אולם עבור פייסבוק וחברת האבטחה שהעסיקה, מספר התלונות לכאורה הספיק בכדי לחסום באופן אוטומטי את האתר הפופולארי אותו פקדו מיליוני גולשים מדי יום. רק לאחר התערבות כתבי הטק באתרי החדשות, פייסבוק התנצלה והסירה את החסימה.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים