מזבלה.קום

פייסבוק מציגה: עשרת הדיברות לזיהוי פייק ניוז

חדשות מזוייפות בפייסבוק
חדשות מזוייפות בפייסבוק

פייסבוק עולה שלב במתקפה שלה נגד אתרי החדשות המזויפות (פייק ניוז), במסגרתה נפרסה באחרונה מערכת זיהוי התוכן באופן רשמי במדינות כמו צרפת, גרמניה ואיטליה שמצטרפות לארצות הברית, שם פייסבוק ביצעה ניסויים עוד ב-2016. בהמשך להבטחה מדצמבר אשתקד, פייסבוק החלה להציג לגולשים במדינות המצויינות לעיל, הודעה שהושמה ליד קישורים החשודים כ"חדשות מזויפות". אותם קישורים, כך לטענת פייסבוק, נבדקו ע"י גורם צד שלישי וקוטלגו כלא מהימנים.

במקביל פייסבוק החלה להציג גם בראש הפיד, הודעה ובה טיפים לזיהוי חדשות מזוייפות (על פי פייסבוק false news ולא fake news), הקלקה על מידע נוסף מובילה לעשרת הדיברות שחיברה פייסבוק לזיהוי פייק ניוז. על פי הודעה שפורסמה בחדר החדשות של פייסבוק מדובר ב"כלי חינוכי" שנועד להילחם במיס-אינפורמציה ולהביא לדיוק מירבי במידע שמשותף ברשת החברתית. פייסבוק לא מתייחס רק לחדשות מזוייפות אלא גם למתיחות ותוכן שיכול להחשב לפוגעני, ובכך מאבק הפייק ניוז של פייסבוק נראה ככה שיהפוך עם הזמן למאבק כנגד תוכן שאינו ראוי לשיתוף על פי שיקוליה הבלעדיים של הרשת החברתית.

חדשות מזוייפות בפייסבוק
חדשות מזוייפות בפייסבוק

כחלק מקמפיין ה"אנטי פייק ניוז", פייסבוק מודיעה כי החלה בשיתוף פעולה עם ארגון First Draft שפועל לחידוד הסטנדרטים העיתונאים ואחריות על שיתוף המידע ברשת. בימים אלה, מוצגת בפני גולשים מ-14 מדינות נבחרות הודעה מיוחד בראש הפיד עם עשרת הדיברות לזיהוי חדשות מזוייפות. על פי הן נראה כי פייסבוק מבקשת להתריס את הגולשים כנגד מרבית מהאתרים שמשתמשים בקישורים יוצאים, גם אם הם אינם "פייק ניוז". הדבר כאמור משרת את הרצון העז של הרשת החברתית בצמצום תנועת הגולשים אל מחוץ לפייסבוק והשארתם כמה שיותר בתוך תחומיה, תוך קידום ה-Instant Articles, כלי המאמרים המידיים שככל הנראה לא יחסם באמתלה של קישור החשוד כ"חדשות מזוייפות".

עשרת הדיברות לזיהוי פייק ניוז על פי פייסבוק:

1. היו סקפטים לגבי כותרות: סיפורים חדשותיים מפוברקים לרוב כוללים כותרות טיזריות בהן מובעת תדהמה או קריאה לגילוי הסיפור הגדול רק לאחר ההקלקה – "לא תאמינו" וכו'. – יש לציין כי באופן גורף לא מדובר בטענה נכונה. כותרות כמו זו שבדוגמה לרוב נועדו להתגבר על מספר הקליקים הנמוך שנובע כתוצאה מהאדישות שפייסבוק יצרה בקרב הגולשים.

2. חיקרו את מקור ההפצה: פייסבוק קוראת לגולשים להיכנס רק למקורות תוכנים עליהם הם סומכים ומכירים. דהיינו מבחינת פייסבוק אתרים חדשים או כאלו שהגולש לא נתקל בהם בעבר – הם אוטומטית חשודים כמפיצי תוכן חדשותי מזויף.

3. בחנו מקרוב את הקישור של האתר: פייסבוק מצפה שבטרם הכניסה לאתר, הגולשים יסתכלו על כתובת ה-URL שלו ויפענחו ממנה האם מדובר באתר מהימן או לא. גם הפעם מדובר בניסיון של פייסבוק להציג כאילו אתרים לא מוכרים לגולש הם אוטומטית מסוכנים.

4. מראה האתר ואיכות הכתיבה: על פי פייסבוק אתרי החדשות המפוברקות מתאפיינים בעיצוב וממשק לא חוייתיים וכן בשגיאות כתיב רבות.

5. בדקו את מהימנות התמונות: פייסבוק מזהירה את הגולשים ממניפולציות עריכה של תמונות ומשימוש בהן בצורה כזו שאלה יוצאו מהקשרן. פייסבוק קוראת לגולשים לבצע חיפוש על תמונה (זיהוי תמונות בגוגל) במטרה לאתר את התמונה המקורית.

6. בדקו תאריכים: פייסבוק קוראת לגולשים לבדוק את התאריכים של הכתבות ולהצליבם למאורעות המוזכרים כפי שסוקרו באתרים אחרים.

7. בדקו את מהימנות הכותב: פייסבוק ממליצה לגולשים לבצע חיפוש אודות כותב הכתבה.

8. הצליבו מול מקורות אחרים: פייסבוק ממליצה להצליב את המידע בכתבות מול מקורות חדשותיים נוספים.

9. האם הסיפור הוא בדיחה? על פי פייסבוק משתמע כי כתבות סאטיריות יכולות להיכלל ברשימת החדשות המפוברקות.

10. אל תשתפו כלום: פייסבוק מטילה ספק רב במהימנותם של מרבית הכתבות שהגולשים משתפים וממליצה להם לחשוב פעמיים בטרם קריאתם ושיתופים.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים