פייסבוק שינתה את המדיניות העולמית שלה בגלל המזבלה

שינויים במדיניות פייסבוק
שינויים במדיניות פייסבוק

פייסבוק והנהלתה עוקבים באדיקות אחר הפרסומים של המזבלה. אחת מבין הדוגמאות לכך היא שינוי מהותי שהרשת החברתית עשתה בחציון הראשון של חודש אוקטובר 2016, לאחר ששבועיים קודם לכן, פורסם לראשונה בבלוג טריק שמאפשר להמשיך לפרסם עדכונים גם אם נחסמתם מפרסום סטטוסים ותכנים בפייסבוק.

כזכור בספטמבר 2016, רז ציפריס וגולשים נוספים שנחסמו משימוש בפייסבוק לתקופה שנעה בין 7 ל-30 יום, גילו כי ניתן להמשיך ולפרסם עדכונים באמצעות שורת ה-BIO, שמופיעים לגולשים בפיד כאילו היו סטטוסים מן המניין. כשבועיים לאחר שדווח על כך במזבלה, הרשת החברתית תיקנה את הפירצה ואינה מאפשרת יותר לעדכן את ה-BIO כשחסומים.

כפי שדווח רבות בתקשורת, ב-15 במרץ השנה, לפייסבוק ישראל, למנכ"לית עדי סופר תאני ולמנהל המשברים זמיר דחב"ש, ככל הנראה נמאס מהפרסומים המרובים עליהם במזבלה, והדומיין של הבלוג הוגדר כ"מסוכן" וככזה שלא ניתן לשתפו בשום צורה בפייסבוק ובאינסטגרם.

במקביל הרשת החברתית גם מחקה את כל השיתופים שנעשו אי פעם מהבלוג, שזכו ללמעלה מ-25 מיליון לייקים, תגובות ושיתופים. בעקבות החסימה המזבלה הגישה באמצעות עורך הדין יהונתן קלינגר, תביעת דיבה ובקשה לצו מניעה כנגד פייסבוק ישראל, פייסבוק אירלנד ופייסבוק ארצות הברית, כאשר הנושא יובא לדיון בבית משפט בעוד מספר ימים.

עקיפת החסימה דרך גוגל+
עקיפת החסימה דרך גוגל+

לאחר חסימת הבלוג, המזבלה המשיכה לפרסם קישורים לכתבות השונות, בעיקר כאלו שמתחו ביקורת על פייסבוק וזאת באמצעות טריק פשוט למדי אך כזה שהרשת החברתית כנראה לא חשבה עליו. פרסום הקישורים נעשה באמצעות הפנייה לשיתופים של הכתבות באתרי צד שלישי, בהם: טוויטר, גוגל+ וחיפוש בגוגל, תוך תמרון השיתוף בפייסבוק כך שיציג תמונה, טקסט ותיאור כאילו היו קישור ישיר לכתבה בבלוג.

בפייסבוק ככל הנראה קצת פחות התלהבו מהשיטה היצירתית שעקפה את החסימה, ועל פי בדיקה של המזבלה עולה כי ב-30 במרץ 2017, רק ימים ספורים לאחר שהמזבלה החלה בפרסומים שעקפו את החסימה, פייסבוק עידכנה את "תנאי השימוש בדפי פייסבוק" כך שיכלול את הסעיף הבא: "כשאתה משתף קישור לצד שלישי מהדף שלך, אל תערוך אף מרכיב בתצוגה המקדימה של הפוסט" (ראו: סעיף F ב-Page Guidelines).

בזמן שפייסבוק אינה מאפשרת לראות גירסאות קודמות של תנאי השימוש שלה או בכלל מודיעה לגולש על השינויים שהיא מבצעת בעשרות התקנונים שלה, על פי בדיקה באתר Archive.is, שמאפשר לגולשים לארכב גירסאות שונות של דפי אינטרנט עם חותמת זמן אוטומטית ושקופה, עולה כי העדכון האחרון של "תנאי השימוש בדפי פייסבוק" היה ב-27 בדצמבר 2016 והוא אינו כלל את הסעיף שמתייחס לטריק של המזבלה (לכידת מסך: תנאי השימוש של פייסבוק מ-12 במרץ 2017). דהיינו, לאחר 13 שנות פעילות, פייסבוק לראשונה ובטיימינג מופלא למדי, החליטה להוסיף סעיף בתקנון שיהפוך את המשך השיתופים מהבלוג בשיטה המדוברת, לכזה שאסור במפורש בתנאי השימוש שלה.

השינוי בתקנון העמודים
השינוי בתקנון העמודים

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

5 תגובות לפוסט

5 תגובות

  1. כן. אכן יש קישורים ששותפו ע"י צד ג' שימחקו לתמיד (בעקבות המערכת האוטומטית שלהם שמקבלת דיווח על אתר שהוא ספאם/זדוני וכו'). אבל בד"כ הקישורים שאתה פרסמת בדף שלך כן יחזרו (לפחות רובם).
    ממש מקווה שתצליח בתביעה מולם, כי במידה ותצליח גם אני אתבע אותם אחרייך…ומקווה שעוד רבים שהרגישו את נחת זרועם יתבעו בזה אחר זה.

    ההודעה שהופיעה למי ששיתפו קישורים שלי וכנראה נמחקו לעד:
    הקישור נחסם
    אנו סבורים שהקישור שאת מנסה לבקר בו הוא זדוני. כדי להגן על בטיחותך, חסמנו אותו.

    (זדוני זה לגמרי הוצאת דיבה שלהם ולשון הרע)

  2. עוקבת אחרי הסיפור שלך מול פייסבוק (עברתי את זה בעצמי), רק הערה קטנה, פייסבוק לא מחקה לך את השיתופים מתוך הבלוג, אלא פשוט ברגע שהיא חסמה את האפשרות לקשר את הבלוג שלך לפייסבוק, כל מה שנקשר בכתובת של הבלוג לא נראה. במידה והיא תבטל את החסימה לבלוג כל הקישורים והשיתופים יחזרו מעצמם.
    בהצלחה מולם !!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים