דירוג הנשים המשפיעות 2017: מנכ"לית פייסבוק ישראל עדי סופר תאני במקום החמישי

עדי סופר תאני, אילוסטרציה
עדי סופר תאני, אילוסטרציה

מגזין פורבס ישראל (Forbes) של המו"לים ניר ברזילי ורפי רוזנפלד מקבוצת R&B מדיה, חושף היום (חמישי) את דירוג הנשים המשפיעות ביותר בישראל לשנת 2017. במקומות הראשונים בדירוג מתברגות השנה שרת המשפטים איילת שקד, נגידת בנק ישראל קרנית פלוג, נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, שרת התרבות והספורט מירי רגב ומנכ"לית חברת פייסבוק ישראל, עדי סופר תאני. זוהי שנה שנייה שבה מנכ"לית פייסבוק ישראל זוכה למיצוב גבוה בדירוג. ב-2015, בחר פורבס ברגב וסופר תאני כשתי הנשים המשפיעות ביותר בישראל, כאשר השתיים כיכבו על שער המגזין לצד הכותרת "הצנזוריות הראשיות".

בימים בהם הבון־טון הוא זיהוי מיני סכנות לדמוקרטיה, סתימת פיות ותהליכים מדאיגים, זה היה מפתיע מאוד אם פייסבוק, למעשה גוף התקשורת הגדול והחזק בישראל – וגם הבלתי נגיש שבהם – לא היתה עולה על הכוונת. יכולותיה ודורסנותה של הרשת החברתית כבר אינו נחלתם הבלעדית של כמה פעילים מודאגים ולוחמי צדק מטעם עצמם – בתקופה האחרונה הוא הגיע למיינסטרים. את הכתבות המתמוגגות על מארק צוקרברג הצעיר שעשה מיליארדים באמצעות חיבור בין אנשים, החליפו כתבות מודאגות על הקונגלומרט האימתני שאוסף עלינו מידע, צובר כוח בלתי נתפס, מצנזר שיח – ולנו אין עם מי לדבר או לפנות בנושא.

עדי סופר תאני בדירוג פורבס (קליק ל-PDF המלא)
עדי סופר תאני בדירוג פורבס (קליק ל-PDF המלא)

תקופה לא פשוטה עוברת על סופר תאני וחברת פייסבוק ישראל, גם לא על משרד הדוברות שלה 'שלום תל אביב' שבבעלות זמיר דחב"ש ורינת פרידמן. 2016/17 הייתה שנת התעוררות תקשורתי וציבורית, גופי חדשות רבים וגדולים בארץ ובעולם, שבראשם הגרדיאן הבריטי, החלו לבקר את פייסבוק בצורה נמרצת ומפוכחת יותר, מתוך הבנה שהשתלטותה של פייסבוק על כל פיסת אינטרנט פנויה, על קשה והלך הרוח של הגולשים, יכולה להוות סכנה אמיתית וממשית להמשך קיומה של עיתונות חופשית.

טיב פעילותה של פייסבוק ישראל מזכיר לעיתים פעילות של קרטל פשיעה. באוגוסט 2016 ובצל מחאת 'באים לבנקאים' נחשף במזבלה כי איגוד הבנקים, באמצעות פייסבוק ישראל ו'שלום תל אביב', ריגל במשך תקופה ארוכה אחר פעילי מחאת הבנקים ברק כהן וערן ורד. לנוכח הפרסומים, פייסבוק עשתה ככל הנראה מאמצים כבירים בכדי למנוע את תפוצת הקישורים ועיתונאים רבים מצאו כי הסטטוסים שלהם בנושא נמחקו כלא היו.

בדצמבר 2016, הושק אתר קונטקט פייסבוק שמרכז את פרטי יצירת הקשר של בכירי פייסבוק ישראל ואירלנד. בתוך 30 דקות האתר נחסם והוגדר על ידי פייסבוק כ"זדוני" ו"מסוכן" ובכך הוכיחה פייסבוק בפעם המי-יודע-כמה, שכשזה מגיע לעניינים פנימיים, הרשת החברתית יכולה להגיב, במהירות, בחריפות וללא עיכובים להסרת התוכן. אולם במקביל ההסתה והאלימות בפייסבוק מוצנעת, היא עדיין שם, אך פייסבוק מסרבת לפעול בנושא ובוחרת לחסום אותה מעין הישראלים באמצעות הגבלות IP.

2017 הייתה השנה שבה פייסבוק לראשונה החלה לאיים בגלוי על עיתונאים. כתבי mako שהשיקו פרויקט סיקור מיוחד סביב פייסבוק, גילו באורח פלא כי יממה לאחר פרסום הפרויקט, אלה קיבלו הודעות מיסתוריות לפיהן פעילותם בפייסבוק נוגדת את תנאיה. בפייסבוק סירבו להתייחס ולספק סיבות לאיומים, אולם נראה שבמקום שבו רשת חברתית מאיימת על עיתונאים, זה רק עניין של זמן עד שהתקשורת תחזיר מלחמה.

התקשורת הישראלית עדיין מתאקלמת למצב החדש, אולם מנגד הכתבות השליליות בתקשורת העולמית על פייסבוק זורמות בקצב מסחרר ומדאיג, כמעט על בסיס שעתי. הגרדיאן חושף את מדיניות הכחשת השואה של פייסבוק ועוד עשרות מסמכים סודיים, עובדי פייסבוק לאט לאט יוצאים מהארון – חלקם אף נסים על נפשם, אחרים מעזים בפעם הראשונה למחות מול המייסד מארק צוקרברג.

הסיקור עשה את שלו והמנכ"לית עדי סופר תאני נכנסת למגננה ושוכרת מאבטחים אישיים שמלווים אותה לאירועים בישראל (כמו קקטוס הזהב) ובנסיעות לחו"ל (כמו פסטיבל קאן). במשרד היח"צ שלום תל אביב מבקשים לכבות שריפות ומשתמשים בעיתון כלכליסט בכדי לפרסם כתבות חיוביות, לאחר שבעיתונים אחרים סירבו.

גם התביעות נגד פייסבוק ישראל נערמות. המשפט של אבי לן בנושא 'סטטוסים מצייצים' שמתקרב להכרעת הדין, מצטרף לשורה של תביעות שהוגשו נגד פייסבוק ישראל ואירלנד בשנה החולפת. המחאות כנגד פייסבוק ישראל הביאו עשרות פעילים חברתיים להפגנה מול ביתה של סופר-תאני בסביון, גם סרטון ה-Drone שצולם הכניס את המנכ"לית למגננת פרטיות והוסר מפייסבוק וטוויטר.

באחרונה נחשף במזבלה עד כמה פייסבוק חוששת מאותן תביעות. התקדימים המשפטיים בערכאות המשפט השונות יכולות להוות חלק מכריע בהטלת הרגולציה על פייסבוק. על פי חשיפת המזבלה, עולה כי משרד עורכי הדין של פייסבוק – הרצוג פוקס נאמן, חתם עם שורה של גולשים שתבעו את פייסבוק בישראל, על הסכמי פשרה סודיים, לפיהם באם יבטלו את התביעה, פייסבוק תחזיר להם עמודים, פרופיל וקבוצות שנמחקו.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים