הציפור הכתומה של סטטוסים מצייצים זוכה לסימן מסחר רשום – פייסבוק היא מפרת הקניין המרכזית

סטטוסים מצייצים
סטטוסים מצייצים

כשנתיים וחצי עברו מאז שפייסבוק ישראל מחקה לחלוטין את עמוד הפייסבוק הפופולארי 'סטטוסים מצייצים' של אבי לן ועדי בנטוב לן. העמוד שמנה למעלה מ-700 אלף איש ונחשב לאחד העמודים המשפיעים והחזקים בישראל, הוסר לאחר שבגלובס פורסם כי מפעיליו מכרו סטטוסים לצד שלישי, וזאת בניגוד לתנאי השימוש (דאז) של פייסבוק. מאז המחיקה, לא מעט דברים השתנו בתפיסה של פייסבוק מתוכן שיווקי ופרסומי ובאחרונה החלה הרשת החברתית לאפשר לעמודים, גם אם אינם מאומתים, לפרסם תוכן שכזה עם פיצ'ר ה-Brand Content שמסמן בפירוש תכנים עליהם התקבל תשלום באמצעות המילה PAID ותיוג המפרסם.

ההשפעה של סטטוסים מצייצים על התרבות הדיגיטלית בישראל ברורה לכל. אחת ההוכחות לכך היא העובדה שמאז עלייתו של מצייצים, צצו ברחבי פייסבוק מאות עמודים עם שמות דומים שגם עשו שימוש בלוגואים זהים ובהשראת זה של סטטוסים מצייצים. בנוסף, מאז מחיקתו של העמוד, עלו בפייסבוק למעלה מ-100 עמודים מתחזים שעושים שימוש בשמו המלא ובלוגו המקורי של מצייצים, אולם פייסבוק מסרבת להסירם.

סטטוסים מצייצים - סימן רשום
סטטוסים מצייצים – סימן רשום

לאחר המחיקה מפייסבוק, בני הזוג לן הגישו תביעה כנגד הרשת החברתית בישראל באמצעות עורך הדין גיא אופיר. במסגרת התביעה שתזכה בחודשים הקרובים להכרעת דין, נטען בין היתר כי פייסבוק פעלה ביחד עם ynet למחיקת סטטוסים מצייצים. לן, שנפגע אנושות ממחיקת העמוד, אף זכה לקריאה נרגשת מצד מנחה הצינור, גיא לרר, שפירסם סטטוס אישי ובו קריאה לסייע ללן למצוא עבודה. זוגתו של לן, עדי בנטוב לן, שנחשבת לאחת ממומחי הרשת המוערכים בענף, הקימה באחרונה עסק חדש בשם 'הלוחשת לרשת' בו היא מציעה בין היתר את שירותיה בתוכן השיווק, הרצאות, הדרכה ואימון, לצד מיזם נוסף אותו השיקה אמש – קבוצת תמיכה לעסקים קטנים בניהול הנוכחות השיווקית שלהם ברשת.

בפברואר 2015, כחודש לאחר מחיקת העמוד, הגיש לן באמצעות עורך הדין גיא אופיר בקשה לרישום השם 'סטטוסים מצייצים' כסימן מסחר. הבקשה אומנם התקבלה אך טרם אושרה, וזאת לאור התנגדותה של טוויטר (twitter inc) שהגישה בקשת התנגדות לסימן המסחר 'סטטוסים מצייצים'. את ההחלטה הסופית בעניין רישום השם והתנגדותה של טוויטר, תקבע הפוסקת (בקניין רוחני) שושני כספי יערה, במסגרת הדיון שנקבע ל-3.12.2017.

מנגד, רשות הפטנטים שבמשרד המשפטים, אישרה באחרונה את רישום הלוגו של סטטוסים מצייצים (הציפור הכתומה) כסימן מסחר רשום. גם הבקשה הזו הוגשה כחודש לאחר מחיקת העמוד, ורק בחודש שעבר הוענקה תעודת רישום רשמית לבני הזוג לן.

מודעה פרסומית של עמוד מתחזה
מודעה פרסומית של עמוד מתחזה

פייסבוק, היא אחת המרוויחה העיקרית מהפגיעה בסימן המסחר של לן. ברשת החברתית קיימים למעלה מ-100 עמודים מתחזים שעושים שימוש בלוגו המקורי, שכאמור קיבל אסמכתה רשמית כסימן רשום. בזמן שפייסבוק מסרבת להסיר את אותם עמודים וממשיכה את הפגיעה בקניין של לן, עולה כי פייסבוק אף מאפשרת לאותם עמודים מתחזים לפרסם באמצעות פלטפורמת הפרסום שלה ובכך הרשת החברתית מייצרת רווח ישיר מפגיעה במותג של לן.

באם פייסבוק תתבע על פגיעה בסימן המסחר, לא ברור כיצד זו תשכנע את בית המשפט בחפותה, שכן כל המודעות הפרסומיות בפייסבוק, כך על פי הצהרותיה של הרשת החברתית, עוברות בדיקה אנושית, כך שהשאלה המרכזית שתשאל היא הכיצד עובד פייסבוק דובר עברית שמכיר לפרטי פרטים את פרשת סטטוסים מצייצים, מאשר מודעה פרסומית של עמוד שמתחזה לסטטוסים מצייצים.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

1 תגובות לפוסט

תגובה אחת

  1. הדף נחסם? חשבון הפרסום נחסם? אל תתעלם! בואו נתארגן לחופש מהאגרסיביות של פייסבוק! יחד אנחנו יכולים אולי לעשות איזשהו שינוי! צרו קשר עכשיו: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים