ויקיפדיה הסירה את הערך של זמיר דחב"ש בטענה כי הוא נטול חשיבות

זמיר דחב"ש
זמיר דחב"ש

ערך הויקיפדיה של איש יחסי הציבור זמיר דחב"ש שנכתב במהלך יום כיפור, הוסר מהאנציקלופדיה המקוונת, על פי הודעת ההסרה שהושמה בערך של דחב"ש בטרם הסרתו כליל נכתב: "חשיבותו האנציקלופדית של הערך אינה מובהרת". בערך אף אוזכר כי דחב"ש נמצא בימים אלה בהליכים משפטיים כנגד המזבלה, וזאת לאחר שסוקרה בבלוג פעילות 'באים לבנקאים'.

ערך הויקיפדיה של זמיר דחב"ש שהוסר
ערך הויקיפדיה של זמיר דחב"ש שהוסר

זמיר דחבש הוא פרסומאי ואיש יחסי ציבור מוכר ומוערך, בחודשים האחרונים עלה שמו לכותרות באתרי החדשות וזאת בהקשר מחאת 'באים לבנקאים' אשר דחב"ש נמצא במרכזה, מעצם תפקידו כיועץ התקשורת של איגוד הבנקים בישראל, איש יחסי הציבור של בנק הפועלים ושל מנכ"לו ציון קינן. שמו של דחב"ש אף נקשר במקרה ההסרה של עמוד הפייסבוק של 'באים לבנקאים' ושל סרטון שעלה בעמוד והוסר, לאור כך שמשרד יחסי הציבור של דחב"ש, 'שלום תל אביב' אמון גם על ייצוג חברת פייסבוק ישראל, אותה מובילה המנכ"לית עדי סופר תאני.

ערך הויקיפדיה של דחבש שנכתב במהלך יום הכיפור, על ידי משתמשת אנונימית בשם 'בנדיטית', שאף כתבה ערכים כדוגמת 'פייסבוק ישראל', הערך של עדי סופר תאני ונוספים, כולם קשורים לחברת פייסבוק, הוסר כאמור מויקיפדיה. מנהלי ויקיפדיה, הנקראים 'ויקיפדים' לא מצאו כי הערך חשוב דיו בכדי להישאר באנציקלופדיה החופשית.

אחד מעורכי ויקיפדיה כתב: "סלחו לי אם אני טועה, אבל מדור בפרסומאי ואיש יחסי ציבור מוצלח. האם לפי הערך, יש באישיות זו משהו מעבר לזה, שמצדיק ערך באנציקלופדיה? אני בטוח שבקרב האנשים בתחום הוא מפורסם והם ודאי מעריכים את כשרונו (אחרת, אני מניח שלא היה נעשה יועץ לנגיד הבנק המרכזי), אולם לדעתי דרוש משהו מעבר לזה כדי להכנס לוויקיפדיה החופשית. אנשים רבים טובים בעבודתם ולעיתים, בזכות כישורים עסקיים, חברה בבעלותם מתמזגת לאחרת. עדיין, לא לכולם יש פה מקום. לא כך?".

כותבת הערך הגיבה: "לפי דעתי, אם על רני רהב (איש בסדר גודל של דחבש) יש ערך, אז למה שלא יהיה גם על זמיר.?".

ויקיפד נוסף הסכים כי יש למחוק את הערך, ובעניין רני רהב נכתב: "רני רהב הטביע חותם על מה שאנו קוראים "התרבות הפופולארית". דחבש נראה כמוצלח בתחומו, אולם ממה שהתרשמתי, אין לו "נוכחות תקשורתית" מעבר לפעילויותיו בתחומים מהם הוא מתפרנס."

בערך הויקיפדיה אף אוזכר כי בימים אלה נמצא דחב"ש בהליכים משפטיים כנגד המזבלה, וזאת לאחר שפורסם בבלוג סרטון של תנועת 'באים לבנקאים' מפעולת מחאה מול ביתו בתל אביב. דחב"ש כזכור תובע מהמזבלה 200,000 ש"ח, על פי טענתו המזבלה הוציאה את דיבתו בפרסום הסרטון.

בנימה אישית, אני חושב שישנה חשיבות לאיזכור ויקיפדי כזה או אחר לפועלו של דחב"ש. מדובר באחד מאנשי היח"צ המובילים בישראל. הטענה כי ההשפעה של דחב"ש זהה לזו של רהב, אינה מדוייקת, אולם לא די בכך בכדי למחוק את הערך. במיוחד לאור העובדה שישנם לא מעט פרסומאים ואנשי יח"צ ישראלים שערכי הויקיפדיה שלהם לא הוסרו, ביניהם: גדעון עמיחי, ראובן אדלר, איל ארד, מוטי מורל, רונן צור ונוספים.

באותה נשימה יש לבדוק את המניעים לכתיבת הערכים, על פי דפוסי הכתיבה ולאור כך שמי שכתבה את הערך על דחב"ש, כתבה גם את הערך על עדי סופר תאני, פייסבוק ישראל ואף עיבתה את הערך של משרד עורכי הדין של פייסבוק 'הרצוג פוקס נאמן', יתכן ומדובר בשימוש פסול בויקיפדיה שנועד בין היתר גם לצרכי הדחקת איזכורים שלילים מגוגל [סוף דעה אישית].

עדי סופר תאני ודחב"ש כאמור לא זוכים ליותר מדי איזכורים חיובים בתקשורת, במקרה של סופר-תאני, מרבית האיזכורים עוסקים בסוגיית התחמקותה של חברת פייסבוק ישראל ממענק תמיכה ומענה לגולשים ומפרסמים, אי תשלום מיסים בישראל, סוגיית דרכי ההתקשורת שעלתה לכותרות בעקבות פנייתו של עורך הדין גיא אופיר ועוד.

סופר תאני, שדורגה לאחרונה על ידי מגזין פורבס לאישה המשפיעה בישראל, אף זכתה להתייחסות אישית מצד פעילי 'באים לבנקאים' שהאשימו אותה בהורדת עמוד הפייסבוק והשתקת המחאה נגד הבנקים. שמו של דחב"ש כאמור, נקשר בפרשות המדוברות, לאור כך שמשרדו מטפל הן בתקציב היח"צ של פייסבוק בישראל והן באלו של איגוד הבנקים ובנק הפועלים, שהיו ליעד מחאתי מצד תנועת 'באים לבנקאים' ופעיליה, ברק כהן וערן ורד.

זמיר דחב"ש בגוגל, הדחקת איזכורים?
זמיר דחב"ש בגוגל, הדחקת איזכורים?

המזבלה פנתה לויקיפדיה, לכותבת הערכים 'בנדיטית' ולמשרד יחסי הציבור 'שלום תל אביב' במטרה להבין האם מדובר בערכים שנכתבו בתשלום למטרת הדחקת איזכורים, וזאת בניגוד לתקנון ויקיפדיה האוסר כאמור על כתיבת ערכים בתשלום או מטעם וזאת ללא גילוי נאות מפורש. בעקבות הפניה התקיים דיון נרחב בעמוד הויקיפדיה (קליק לקריאה), שהוביל אף להסרתו של הערך. אולם לא התקבלה תגובה רשמית לפניית המזבלה.

עידכון 25.9: המזבלה קיבלת תגובה מ"בנדיטית" בה נטען כי לא מדובר בתוכן מטעם. 'שלום תל אביב' וחברות פייסבוק ישראל לא שלחו את תגובתם.

עידכון 26.9: דוד שי, הביורוקרט הראשי של ויקיפדיה ישראל החליט להחזיר את הערך לסבב נוסף של החלטה בדבר חשיבותו. לאור מעמדו של שי, הרי שפירוש הדבר שהערך על זמיר דחב"ש ישאר באוויר. הקלה.

מתוך ערך הויקיפדיה של זמיר דחב"ש שהוסר: משנת 1989 ובמשך כחמש שנים שימש כראש הדסק הכלכלי בעיתונים "הארץ" ו"חדשות". בשנת 1994 הצטרף למשרד הפרסום צרפתי-שטרנשוס כפלנר (סופרוויזר). בשנת 1995 הפך לשותף במשרד זה, שזכה גם לשמו החדש צרפתי-שטרנשוס-זמיר. בשנת 1997 הקים את חברת יחסי הציבור יורו-קומיוניקיישן והחל לכהן בה כמנכ"ל. בשנת 1999 מכרו שלושת שותפי המשרד כ-51% מאחזקותיהם במשרד לרשת הפרסום הבינלאומית Euro RSCG.

בעקבות המכירה שינה המשרד את שמו ל-צרפתי שטרנשוס-זמיר-Euro. בשנת 2002 מונה למנכ"ל המשרד. בשנת 2004 שינה המשרד את שמו ל-יורו תל אביב בעקבות מיתוג מחדש של הסוכנות העולמית יורו. בשנת 2006 דחבש התמנה לתפקיד יועץ תקשורת חיצוני של נגיד בנק ישראל באותה העת, סטנלי פישר. דחבש ליווה את פישר ובנק ישראל במשך שבע שנים, ונחשב לאחד מאנשי סודו המובהקים של הנגיד.‏

בשנת 2007 מכר את אחזקותיו בקבוצת התקשורת יורו-תל אביב לסוכנות הפרסום Euro RSCG וגם פרש מתפקיד מנכ"ל קבוצה זו והחל להקים את משרד הייעוץ התקשורתי שלום תל אביב. בשנת 2013 חברת פייסבוק ישראל החלה לשכור שירותי היח"צ ממשרדו של זמיר דחבש. בשנת 2015 פתח בהליך משפטי נגד הבלוגר דורי בן ישראל מפעיל אתר האינטרנט "מזבלה" שפרסם סרטון שצולם על ידי פעילי באים לבנקאים, הפוגע בפרטיותו לטענתו". [מתוך הערך שהוסר].

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

1 תגובות לפוסט

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים