99% בולשיט: האמת על תרומת המניות של מארק צוקרברג ופריסילה צ'אן

מארק צוקרברג ופריסילה צ'אן
מארק צוקרברג ופריסילה צ'אן

מייסד 'פייסבוק' מארק צוקרברג הודיע כי לרגל הולדת ביתו מקס יתרום 99% ממניות פייסבוק שבבעלותו, אלא שעתה מתברר כי לא מדובר בתרומה אלא בניוד אותם סכומי עתק הנאמדים בכ-45 מיליארד דולר מארנק אחד (מארק צוקרברג) לארנק אחר (הקרן של מארק צוקרברג), כל זאת תוך קבלת הטבות ענק במיסוי ואי תשלום מס רווח הון.

מארק צוקרברג, מייסד הרשת החברתית 'פייסבוק' ואישתו ד"ר פריסילה צ'אן (Priscilla Chan), הציגו ביום שלישי האחרון את ביתם הבכורה מקס צוקרברג לעולם. את הזאטוטה החדשה, הציג צוקרברג איך לא בסטטוס מרגש וויראלי במיוחד, בו סיפר על כוונותיו לתרום במהלך תקופת חייו כ-99% ממניות פייסבוק שבבעלותו, שמוערכות בסכום של 45 מיליארד דולר.

הצהרותיו של צוקרברג על תרומת הסכום הבלתי-נתפס, לכאורה למטרות צדקה שבראשן שיפור העולם והאנושות בתחומים שונים, הצליחו לסחוף מיליוני גולשים מסביב לעולם ששיתפו, הגיבו ולייקקו למייסד הרשת החברתית, גם התקשורת הישראלית והעולמית פירגנה למיליארדר הצעיר על הכוונות הטובות, אלא שנראה שמרבית מגופי התקשורת והגולשים, לא באמת מודעים למה שבאמת עומד מאחורי הסטטוס של צוקרברג ולכאורה תרומת הענק שלו.

בשלישי האחרון פירסם צוקרברג סטטוס תחת הכותרת "מכתב לבת שלנו". את הסטטוס פתח צוקרברג במשפט "מקס היקרה" מתוך כוונה ליצור עדות נצחית עבור מקס, לכך שאביה, החליט לתרום את מרבית מניותיו בפייסבוק לתועלת האנושות ולהציג כבר בגילו הצעיר (31) את המורשת של משפחת צוקרברג לעולם.

מקס צוקרברג
מקס צוקרברג

"פריסילה ואני מברכים את ביתנו מקס. לרגל הולדתה, כתבנו לה מכתב על העולם שאנחנו מקווים שהיא תזכה לגדול בו. זהו עולם שבו בני דורנו, יכולים לקדם את הפוטנציאל האנושי על ידי ריפוי מחלות, העשרת הידע של אנשים, לימודים, אנרגיה נקייה, חיבור בין אנשים, הקמת קהילות חזקות ומאוגדות, הקטנת העוני העולמי, הענקת שיוויון זכויות והפצת הבנה בין אומות. אנחנו מחוייבים לעשות את החלק הקטן שלנו ביצירת עולם טוב יותר עבור ילדנו. החלטנו כי נעניק 99% ממניותנו בפייסבוק – אשר כיום שווים כ-45 מיליארד דולר במהלך תקופת חיינו, ונצטרף לרבים נוספים הפועלים למען עתיד טוב יותר לדורות הבאים". כך כתב צוקרברג.

לנוכח הסטטוס של צוקרברג מרבית מגופי התקשורת פירגנו למיליארדר הצעיר עם כותרות פומפוזיות שמסלפות את המציאות ומציגות את צוקרברג באור שהוא לא ראוי לו, כדוגמת "מארק צוקרברג תורם 99% ממניות פייסבוק שבידיו לצדקה" ו-"אתרום 99% ממניותיי בפייסבוק לצדקה", הרי שלא בכל יום בוחר אדם כמו צוקרברג "לתרום" את מרבית מאחזקותיו למען הדורות הבאים, אלא שצוקרברג לא באמת מתכוון לתרום את הסכום המדובר, אפילו לא חלקיק ממנו, לפחות לא במובן שבו אתם פנטזים והתקשורת מכרה לכם.

יתרה מכך, העברת הכספים ע"י מארק רק תגדיל את כוחה ואחיזתה של פייסבוק, היא תהפוך עניים לעניים יותר ועשירים לעשירים יותר, הקשר בינה לבין תרומה אינו קיים בשום מבחן מציאות, אלא רק במשאלת הלב של כולנו שעדיין מאמינים שיום אחד עוד יגיח מיליארדר שבאמת יעשה שימוש בהונו למען טובת הכלל.

מארנק אחד לארנק אחר: כך צוקרברג ישחק עם הונו באמתלה של תרומות:

מארנק אחד לארנק אחר
מארנק אחד לארנק אחר

מניתוח הסאבטקסט בדבריו של צוקרברג אפשר להבין בדיוק את כוונותיו, כשזה מגיע להצהרות שכאלה, צוקרברג בוחר בקפידה את דבריו. We will give 99% – צוקרברג לא השתמש במילה Donate, כך שבשונה מהכותרות שהציפו את התקשורת לא מדובר בתרומה כפי שמרבית הקוראים רצו להבין. during our lives – דהיינו הסכום יועבר לאורך תקופת חיים, בהנחה שמדובר בתקופת החיים רק של מארק ואישתו ואינו מתייחס לתקופה החיים של ילדיו, הרי שמדובר בפרק זמן של כ-50 שנה לערך, דהיינו צוקרברג יעביר סכום של כ-900 מיליון דולר מדי שנה ל"מטרות קהילתיות שונות". כל זאת בהנחה שצוקרברג לא ימכור את יתר מניותיו, שערכה של מנייית פייסבוק לא תצנח וכמובן שפייסבוק עצמה בכלל תהיה פה עוד 50 שנה.

אך מהן אותן מטרות ולאן בדיוק ילכו אותן "תרומות"? מניותיו של צוקרברג בפייסבוק אותן הוא מתכוון "לתרום" למען הדורות הבאים, יעברו בהדרגה לשליטת קרן "Chan Zuckerberg Initiative", ארגון משפחתי שבשליטת מארק צוקרברג. מה שבעצם אומר ש-45 מיליארד דולר יעברו לארגון ללא תשלום מס רווח הון (capital gains taxes) עבורן.

הקרן של צוקרברג שתשלוט עם הזמן על אחזקותיו בפייסבוק, אינה עמותה, אלא חברה, היא רשומה כ-LLC, דהיינו היא מקבילה בישראל לחברה בע"מ. הפרשנות הגורפת כי מדובר "בתרומה" הינה שגוייה ומטעה, מדובר בהרחבת הפעילות הפילנתרופית של צוקרברג ולא בתרומה, וזאת כאמור תוך עקיפת תשלומי מיסים שונים, שיטה שפייסבוק וחברות ענק דומות מתמחות בה. פייסבוק מוכרת לכולנו כחברה שיודעת לתמרן את רשויות המס השונות ולהמנע מתשלום של מיסים במרבית המדינות בה היא פועלת.

45 מיליארד דולר יעברו לשימושה הבלעדי של Chan Zuckerberg Initiative ולא לעמותות:

Chan Zuckerberg Initiative
Chan Zuckerberg Initiative

קרן צ'אן צוקרברג תפעל בכמה מישורים, ברובה היא תבצע השקעות במיזמים שונים, כל זאת כמובן ללא גילוי ועל פי שיקולה הבלעדי. בין המיזמים יותר מסביר שמדובר יהיה בכאלו שפייסבוק עצמה מקדמת תחת אמתלה של "קהילתיות", ומדבריו של צוקרברג אפשר להבין בדיוק למה הכוונה. בבעלות פייסבוק עשרות חברות שפועלות בתחומים שונים (רשימה חלקית), פייסבוק ומייסדיה גם מושקעים בדרכים ישירות ועקיפות במאות מיזמים, רובם פועלים בכל התחומים שמארק צוקרברג מבקש לייעל למען הדורות הבאים.

לרבות פרויקט Internet.org שעתיד לרשת את כל העולם ברשת אינטרנטית לוויינית, ובכך תרומה לפרויקט המדובר לא רק תחזק את מעמדה של פייסבוק עצמה ואת שליטתה בנתח גדול יותר מהחיים של כולנו ומקהלים חדשים, אלא גם תשמש מקלט לאותן "תרומות" ענק.

יתרה מכך, צוקרברג אף יהנה מהטבות מס שונות, על פי הדיילי ביסט, בזכות העברת הכספים לקרן צ'אן-צוקרברג, מייסד פייסבוק יזכה להחזרים בגובה של כ-33% מסך הסכום, דהיינו על מיליארד דולר שיועברו לקרן, צוקרברג יהנה מהטבת מס בגובה של 333 מיליון דולר. מעשיו של צוקרברג, שהפכו לטרנד בקרב עשירי העולם, יעשו בדיוק את ההפך מהמוצהר. צוקרברג יעביר את אחזקותיו הפרטיות אל הקרן, הוא יעקוף תשלום מיסים בסכומי עתק, ויתרה מכך אף יקבל החזרים, מה שבעצם יפגע כפליים דווקא באוכלוסיות מוחלשות, שאת חייהן הוא לכאורה מתיימר לשפר.

אז אחרי שכולם שיתפו את הסטטוס של צוקרברג והבאזז אולי כבר מוצה עתה שכולם חושבים שמדובר במיליארדר נוסף שהחליט לתרום את הונו בכדי לשנות את העולם לטובה, באתר Fast Company פירסמו תגובה שנשלחה אליהם מקרן צ'אן-צוקרברג ובה הבהרה חשובה שכנראה לא תזכו לקרוא עליה באותה תדירות סיקור כפי שזכה הסיפור על "תרומת" המיליארדים. בתגובה שנשלחה הובהר כי לא מדובר בתרומה מצד צוקרברג, וזאת בשונה ממרבית הכותרות. דובר פייסבוק אף אישר כי הקרן של צוקרברג תהיה רשאית להשקיע את הכספים כראות עיניה, לרבות בהשקעות פרטיות והשקעות מניבות אחרות למטרות רווח.

בהצהרה שהוגשה על ידי הקרן של צ'וקרברג ל-SEC (הוועדה לניירות ערך ולבורסות בארצות הברית) ב-1 בדצמבר, נכתב: "מארק צוקרברג הקים יישות חדש, קרן צ'אן צוקרברג LLC, והוא זה שישלוט בהחלטה הסופית ותהיה לו זכות וטו בהצבעה בכל נושא הקשור לטיב השימוש במניות שיועברו לקרן". ואת זה כנראה מארק שכח לציין בסטטוס שפירסם.

הקרן לוועדה לניירות ערך ולבורסות
הקרן לוועדה לניירות ערך ולבורסות

מקורות להמשך קריאה:
* What No One Is Telling You About Mark Zuckerberg Donating
* Zuckerberg's 99% Initiative Is Not A Charity
* Mark Zuckerberg’s Charity Windfall
* Not All Of Mark Zuckerberg’s Donation Will Go To Charity
* Mark Zuckerberg is not giving 99%

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

4 תגובות לפוסט

4 תגובות

  1. עדי, מביני עניין גדולים ומוכרים מהמזבלה כתבו מילים דומות באתרי החדשות הגדולים בחו"ל. אז כנראה שבכל זאת יש אמת בדברים הנ"ל. תודה, אשתדל להמשיך "ליהנות" בקריירה "המעניינת" שלי.

  2. כל מה שכתבת פה לא מחזיק מים ובעצם כל המילים האלו לא אומרות כלום. זה שלקרנות ללא מטרות רווח אין אותו חוק מיסוי זה ברור וידוע וזה לא מפחית מהערך של מה שצוקרברג עשה.
    ללא כל צל של ספק הדבר היחיד שמעניין אותך זה לתפוס כותרת. אין פה הצגה אובייקטיבית של האמת ורק ניסיון להוריד אנשים אחרים. תהנה מהמשך הקריירה ה"מעניינת" שלך.

  3. עדיין הכל אומנם בשליטתו אבל הוא יצתרך לעשות עם זה דברים ללא מטרות רווח (אחרת אין לו הטבות מס) ככה שבסוף זה מעשה די אצילי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים