המעצר האלים בפארק הירקון: השוטר אנדריי פלנוב תובע דיבה את ליעד אגמון

המעצר האלים בפארק הירקון
המעצר האלים בפארק הירקון

פרסום ראשון: האם אזרחים צריכים להתחיל לחשוש מתיעוד שוטרים בוידאו, גם במקרים שמדובר במעצר אלים? היזם ליעד אגמון, בעלה של אשת הטלוויזיה שי-לי שינדלר, הסעיר את הרשת באפריל לאחר שפירסם תיעוד וידאו של אלימות משטרתית בפארק הירקון. כזכור בתיעוד נראו שני שוטרים, אחד מהם הוא אנדרי פלנוב, כשהם משתמשים בכוח, לא סביר לכאורה, בכדי לעצור אדם שישב בפארק וסירב להזדהות.

תיעוד המעצר האלים שמגיע במקביל למשבר אמון עמוק בין הציבור למשטרת ישראל הופץ ברחבי הרשת והוביל בתחילה לביקורת נוקבת על התנהלות השוטרים. במשטרת ישראל בחרו לנהל את המשבר באמצעות הפצת דיסאינפורמציה לתקשורת ולציבור אודות פרטי האירוע, לרבות קטעי מצלמות גוף חתוכים ומניפולטיבים וסילוף סיבת המעצר של האזרח, מעשה שהצליח להפוך את היוצרות ולייצר בתוך זמן קצר גל של הסתה ואיומים על אגמון ושינדלר, שהפכו מזוג אזרחים מודאג שבסה"כ תיעד את מה שנראה כמו אלימות משטרתית,לקורבנות של ביריונות רשתית בחסות משטרת ישראל.

סרטון מצלמה חלקי שמשטרת ישראל פירסמה

במשטרת ישראל פיתחו בשנים האחרונות טקטיקות השתקה נגד הציבור הרחב. תחת ניהולו של רפ"ק ליאור צדוק, שמשמש כקצין השיימינג של משטרת ישראל, שוטרים מעודדים להגיש תביעות אזרחיות כנגד אזרחים, ובמקרים לא מבוטלים אף זוכים.

בעקבות תיעוד המעצר בפארק הירקון, הגיש השוטר אנדרי פלנוב תביעה בגובה של 250 אלף ש"ח, נגד אגמון ונגד 3 אנשים שנוספים שלטענתו הפיצו את הסרטון והוציאו את דיבתו. את תביעת לשון הרע, הגיש פלנוב באמצעות עורך הדין יוני ג'ורנו, כאשר לפי מידע שבידי המזבלה השוטר פלנוב מנהל בימים אלה כ-4 הליכים בתביעות שונות כנגד אזרחים בנושאים דומים.

אגמון שמיוצג על ידי פירמת עורכי הדין הנחשבת 'הרצוג פוקס נאמן' הגיש באחרונה כתב הגנה לתביעה של פלנוב, בה טען כי לא מדובר בהוצאת לשון הרע, אלא במקרה של אזרח (אגמון) "שהיה עד למקרה אלימות ברוטאלית מצד שוטר בתפקיד כנגד אזרח שלא הפעיל כל כוח נגדי".

לכתב התביעה הוסיף אגמון רפרנסים מהרשת, לפיהם השוטר פלנוב היה לכאורה מעורב בעבר בתקריות אלימות נוספות נגד אזרחים, בהם אלימות שהופעלה נגד חושף השחיתויות רפי רותם. בעקבות כך הגיש רותם ב-2017 תביעה נגד משטרת ישראל וקבוצת שוטרים, בהם פלנוב.

עוד נודע למזבלה כי קבוצת אקטיביסטים עתידה לשחרר בקרוב לרשת את סרטוני המצלמות המלאים (שנחתכו במקור ע"י המשטרה) של פלנוב ושוטרת נוספת שהייתה איתו במהלך המעצר. על פי הקבוצה, "האלימות המשטרתית מורגשת היטב בסרטונים המלאים ופניה האמיתיות של משטרת ישראל יחשפו לאחר שזו בחרה ביודעין לפרסם קטעי וידאו ערוכים ושקריים מתוך מטרה לגנוב את דעת הציבור בתפיסתו ממה שבאמת קרה בפארק הירקון".

סרטון המעצר האלים שצילם אגמון

תגובת דוברות משטרת ישראל: "לצערנו, לעיתים קרובות מדי אנו נתקלים בתופעה פסולה של 'שיימינג' (ביוש) ברשת כלפי שוטרים אוכפי חוק, בד"כ על רקע פעילות אכיפה שביצעו. המשטרה רואה בחומרה כל ניסיון פגיעה והכפשה של שוטרים על רקע מילוי תפקידם לשרת ולהגן על אזרחי ישראל, בין היתר באמצעות פרסומים פוגעניים ברשתות החברתיות. הטיפול בפרסומים פוגעניים מתבצע בהתאם לנסיבות המקרה ובמטרה לסייע לאותם שוטרים ולהתמודד עם התופעה המכוערת והוא מתמקד בעיקר בניסיון להסיר את הפרסום וללוות את השוטר.

יודגש כי לשוטר שמורה הזכות, ככל אדם אחר, להגיש תביעה אזרחית באם חש כי נהגו כלפיו שלא כחוק. נציין כי בעת הפצת סרטוני מצלמות גוף לתקשורת/ברשתות החברתיות ובכדי להימנע מזיהוי של אדם, פגיעה בפרטיותו או שיימינג מיותר כלפיו ברשת, מתבצע טשטוש ו/או עיוות הקול במקרים המחייבים זאת. הפצת סרטוני מצלמות הגוף לציבור מתבצעת גם בכדי להציג את התמונה המלאה של פעילות המשטרה ובפרט מפגשי שוטר-אזרח, שלעיתים קרובות מוצגת ברשתות החברתיות באופן חלקי ומגמתי הכולל רק את שלב המעצר/אכיפה ולא את מה שקדם לו והוביל אליו. מעבר לכך לא נתייחס למקרה זה או אחר ובפרט שמתנהל בעניין הליך משפטי תלוי ועומד במישור האזרחי".

תגובתו של עו"ד יוני ג'ורנו המייצג את השוטר אנדרי פלנוב, לא התקבלה עד מועד הפרסום.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

4 תגובות לפוסט

4 תגובות

  1. עוד מעט נוכל לצפות לקבל מזה עוד.
    כי שוב שמים אותנו בסגר
    ומייצרים עבריינים חדשים.
    חורגים רק לצרכים חיוניים
    יענו המנהיגים יודעים מה העם צריך.
    והשוטרים אוכפים את התקנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים