גיא לרר או ערוץ 10: למי באמת שייך עמוד הפייסבוק של הצינור? (פרשנות משפטית)

טל ברמן - הצינור
טל ברמן – הצינור

העידן הדיגיטלי שוב מזמן אתגרים משפטיים חדשניים: מזה כמה ימים מתנהל סכסוך מתוקשר בין ערוץ 10 לבין המגיש הפורש של תכנית "הצינור", גיא לרר, בנוגע לבעלות בדף הפייסבוק של התכנית, המחזיק מעל מיליון לייקים. איך מחליטים למי שייך העמוד ואיפה פייסבוק בתמונה?

נכתב ע"י עו"ד לילך דניאל | פורסם במקור באתר תקדין

מזה כמה ימים מתנהל סכסוך מתוקשר שבמרכזו דף הפייסבוק הפופולארי של תכנית "הצינור" בערוץ 10 המחזיק נכון לכתיבת שורות עלו מעל מיליון לייקים. בפינה הימנית – המגיש היוצא גיא לרר המחזיק בהרשאות הניהול בעמוד וטוען כי הדף הוא נכס שלו ובאפשרותו לעבור עמו למקום עבודתו החדש ב"רשת". בפינה השמאלית – ערוץ 10 שטוען בעצמו לבעלות על העמוד כפלטפורמה שבה שודרה התכנית. הנושא עורר גם דיונים אינטלקטואלים בקרב משפטנים והדעות חלוקות בין אלו הסבורים כי הצדק עם הערוץ ובין אלו שתומכים דווקא בלרר. מעל לכל, הדבר מעלה שאלות תקדימיות בנוגע לבעלות וזכויות בנכסים דיגיטליים בכלל ובמקום העבודה בפרט והצעדים שכדאי לעשות על מנת למנוע סכסוכים משפטיים כגון זה.

אדם שפיר וגיא לרר בתוכנית האחרונה של הצינור עם לרר
אדם שפיר וגיא לרר בתוכנית האחרונה של הצינור עם לרר

"מדובר בסיטואציה חדשה יחסית לעולם המשפט", אומר עו"ד סער סיקלאי, העוסק בתחום הרשתות החברתיות. "בין השורות עולה כי אין הסכם שמתייחס באופן מפורש לבעלות בדף הפייסבוק, ואם כך הרי שמדובר ב'נכס דיגיטלי בדיעבד'. הערוץ לא ראה בדף הפייסבוק נכס מלכתחילה ולכן מן הסתם גם לא היה מעורב בפיתוח הדף ובהעלאת התכנים והראיה היא שהם לא טרחו להסדיר לעצמם שם הרשאת ניהול (אדמין) במשך שנים". עוד הוא מוסיף "יתכן שבימים שבהם נפתח הדף אף אחד עדיין לא חשב שצריך להסדיר את הסוגיה הזו בהסכם ועל כך אפשר לומר "Tough luck". מי שמכיר את תחום ניהול המדיה החברתית יודע שהיום כבר אין דבר כזה. הארגון/הערוץ הוא אדמין והמפעיל של העמוד, סוכנות מדיה חברתית או טאלנט, יקבל הרשאה פחותה. היום כבר ברור לכולם שדף פייסבוק הוא נכס ואף אחד לא מסתכן יותר ב'חטיפת' נכס דיגיטלי".

בשאלה מי מהצדדים צודק בעניין הזה, טוען עו"ד סיקלאי כי "אם ערוץ 10 לא הימר נכון ולא ראה בדף הפייסבוק נכס הקשור לתוכנית לכתחילה, ומן הסתם גם לא שילם ללרר אקסטרה על אלפי שעות של ניהול, פיתוח ותפעול העמוד – אני נוטה דווקא לצד שלו. זה לא נכס של הערוץ משום שהוא בחר שלא להיות מעורב בניהול ולא להשקיע בנכס. בהתנהגותם בפועל ובהעדר הסכם מפורש לגבי הבעלות בנכס הדיגיטלי, הם ויתרו עליו. עבורם זה נכס דיגיטלי רק בדיעבד. מצד שני, אם וככל שהעמוד קידם פוסטים בתשלום והמימון הגיע מערוץ 10 – יהיה קשה מאוד לטעון שיש כאן רק בעלים אחד לנכס".

גיא לרר - הצינור ישאר בבעלותו?
גיא לרר – הצינור ישאר בבעלותו?

"הבעיה היא שאין דין אחיד וההכרעה תמיד תהיה לפי הנסיבות", אומר עו"ד יורם ליכטנשטיין, העוסק במשפט האינטרנט ובדיני קניין רוחני ומשמש כיו"ר הועדה הארצית לקניין רוחני בלשכת עורכי הדין. "נסיבות רלוונטיות יכולות להיות למשל האם העמוד קשור ישירות לתפקיד או לא, האם היו בו גם דברים אישיים שאינם קשורים לתפקיד, מי נשא בהוצאות הקמת ופיתוח העמוד, האם הניהול בוצע במהלך שעות העבודה או לא, האם ימשך השימוש במותג או שהוא יוחלף, מי מונה כמנהל בפועל וכן כל נסיבה אחרת שיכולה לשפוך אור על דעות הצדדים. ברור שתחושת הבטן היא שהעמוד שייך למעסיק כי לצורך זה נשכר העובד, אולם ככל שיותר מאפיינים ילמדו על ניתוק בין העבודה לעמוד יהיה למעסיק יותר קשה לטעון שהעמוד שייך לו. גם צו מניעה זמני לא יפתור את המצב, כיוון שהוא משמר את הקיים ולא משנה את האחזקה בעמוד ולכן יצטרכו להמתין עד לסיום ההליך. אפשרות אחרת היא לבקש צו עשה זמני, אך אותו הרבה יותר קשה לקבל".

בשאלה היכן נכנסת פייסבוק לתמונה והאם היא צריכה להתערב בסכסוך, סבור עו"ד ליכטנשטיין כי "פייסבוק מחזיקה ביכולת להעביר את השליטה בעמוד, אבל במקרה של מחלוקת משפטית אין לה אינטרס אמיתי לבצע שינוי במצב מכיוון שאם לא תשנה יהיה קשה לבוא אליה בטענות. זו תקלה של הצדדים, לא שלה, והיא לא בית משפט. לכן, אין לערוץ 10 לצפות שפייסבוק תציל אותו מהברוך אליו נקלע בעצמו אלא אם יתן לפייסבוק שיפוי מלא ופייסבוק תסכים לכך".

לסיכום מוסיף עו"ד ליכטנשטיין מסר למעסיקים: "זה שחשוב להסדיר מראש את הנכסים הדיגיטאליים זו חובה של כל עסק ועסק. כמו שאתה מוודא שהעובד שלך לא מזמין את המלאי על שמו, מוכר אותו ומרוויח ממנו – כך גם חובה עליך לוודא אותו דבר ביחס לעמודי פייסבוק, לינקדאין וכדומה. לא עשית הכנה מראש – אל תבוא בטענות בדיעבד כשתסתבך".


עו"ד סער סיקלאי עוסק בתחום הרשתות החברתיות. עו"ד יורם ליכטנשטיין עוסק במשפט האינטרנט ובדיני קניין רוחני ומשמש כיו"ר הועדה הארצית לקניין רוחני בלשכת עורכי הדין.


מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים