העיתון הגדול ביותר בנורווגיה תוקף את הצנזורה של פייסבוק ומייסדה מארק צוקרברג

עורך ה-אפטנפוסטן
עורך ה-אפטנפוסטן

אפטנפוסטן (Aftenposten) שנחשב לעיתון הגדול ביותר בנורווגיה עם תפוצה של מעלה מ-220 אלף קוראים, עולה לראשונה ובצורה ישירה למתקפה מול הצנזורה של פייסבוק ומייסדה מארק צוקרברג, לאחר שזו הסירה באופן שרירותי מעמוד הפייסבוק של העיתון סטטוס עם קישור לכתבה בו הוצגה תמונה אייקונית 'זוכת פרס פוליצר ממלחמת וייטנאם 'ילדת הנפלם' (Napalm Girl) בטענה שהיא מפרה את מדיניות פייסבוק.

מו"לית 'אפטנפוסטן', קבוצת שיבסטד מדיה הנורווגית, מאשימה את צוקרברג בניצול לרעה של הכוח שלו בכדי להטיל פגם ביכולת הסיקור ובחופש הביטוי. בקבוצת התקשורת לא הבליגו להסרת הסטטוס והחליטו להקדיש שער עיתון שלם עם מכתב פתוח ונוקב שמופנה לפייסבוק ולצוקרברג. באתר העיתון גם עלה פוסט ארוך תחת כותרת: "מארק היקר, אני כותב לך בכדי להודיע בצורה ברורה שאנחנו לא נתנהל על פי מדיניות הצנזורה שלכם". כך כתב אספן אגיל הנסן, העורך הראשי והמנכ"ל של העיתון.

קראו גם: הישראלים שמסירים לכם סטטוסים בפייסבוק

הסטטוס של העיתון שהוסר הכיל תמונה שנחשבת לאחת התמונות המוכרות ביותר בהיסטוריה. מדובר בתמונה של פאן טי קים פוק, פעילת שלום וייטנאמית-קנדית המוכרת כילדה המוצגת בתצלום "The Terror of War" שצולם במלחמת וייטנאם ב-8 ביוני 1972. בתצלום נראית קים פוק בגיל תשע, רצה עירומה על הכביש, לאחר שנכוותה קשות בגבה ממתקפת הפצצות של כוחות צבא דרום וייטנאם.

בפייסבוק ככל הנראה קצת פחות התחברו לתמונה והחליטו להסיר לעיתון את הסטטוס באופן שרירותי למדי. אבל הם כנראה לא ציפו לתגובה שלהם, שבשונה מאתרים ישראלים שפייסבוק מסירה להם סטטוסים על בסיס יומי, כנראה שבנורבגיה חופש הביטוי וחופש התקשורת זוכה ליחס רציני יותר.

השער של אפטנפוסטן
השער של אפטנפוסטן

קראו: פייסבוק הסירה סרטונים לאתר ynet וידיעות אחרונות

חברת פייסבוק העולמית מפעילה צוות של אלפי בודקי תוכן ברחבי העולם. בכל הנוגע לפעילות פייסבוק מחוץ לארצות הברית וקנדה, מרבית מצוות הבודקים יושב במדינות כמו הודו, אירלנד ואינדונזיה ולרשותם עומדת פחות משנייה אחת בכדי להחליט האם התוכן ראוי או נוגד את מדיניות פייסבוק, כך על פי הסרט 'פייסבוקיסטן'. הצנזור הראשי של פייסבוק כאמור יושב בארצות הברית ובעיקר מפקח על פעילות הצנזורה בקרב הגולשים שמגיעים מקנדה וארה"ב.

בהודעת ההסרה שנשלחה לעיתון ע"י פייסבוק לאחר מחיקת הסטטוס, נדרשו באפטנפוסטן לצנזר את התמונה בכדי שזו תעמוד בתקנון השימוש של פייסבוק. בעיתון הגיבו לפייסבוק כי במידה והם לא יתחילו להבחין בין תמונות פורנוגרפיות של ילדים לתמונות דוקומנטריות בעלות ערך היסטורי רב כמו זו שהוסרה, פייסבוק פשוט תקדם "טיפשות ואטימות עולמית" ותמשיך לייצר קרע באנושות.

המזבלה על הצנזורה בפייסבוק ב-103FM

סיפור הצנזורה והמעשה התקדימי של השמת מכתב פתוח לצוקרברג על גבי שער העיתון, מעורר עניין רב ברחבי העולם. מרבית מגופי החדשות הגדולים שסובלים בשקט מהסנקציות היומיות של פייסבוק, רוכבים על הגל הביקורתי ומותחים ביקורת קשה ונוקבת על פייסבוק על המייסד מארק צוקרברג בפרט, שמציגה אותו כ"רודן" וככזה שמשתמש לרעה בכוחו והשפעתו האדירה על העולם.

גם בישראל פייסבוק מפעילה צנזורה על סטטוסים ועל פי הערכות מסירה כמה אלפי פיסות תוכן מדי יום. כזכור, לפני כשלושה שבועות נחשף במזבלה כיצד משרד היח"צ 'שלום תל אביב' של זמיר דחב"ש ורינת פרידמן, ניטר וריגל אחר פעילות 'באים לבנקאים' בשם לקוחותיו פייסבוק ישראל ואיגוד הבנקים. לאחר פרסום הכתבה, סטטוסים של עיתונאים רבים שקישרו אליה פשוט נעלמו מרחבי הרשת החברתית, ללא שום הסבר או הודעה מראש, מה שמחזק את הטענה כי פייסבוק אף מסירה תכנים בצורה ממוקדת וזאת בכדי למנוע סיקור שלילי אודותיה ו/או המפרסמים הגדולים שלה.

בינואר 2016, פייסבוק ככל הנראה הסירה סרטון ויראלי של מגזין טיים אאוט תל אביב, לאחר שנראו בו זוגות ערבים ויהודים מתנשקים. בפייסבוק הכחישו את ההסרה אולם הסרטון נעלם כלא היה. ביולי 2016 פייסבוק הסירה את העמוד הפופולארי 'קרניבורים עם חיוך על השפתיים' ולא הגיבה לפניות בנושא. באוגוסט הסירה פייסבוק את העמוד 'סרטונים מעניינים' שמנה כרבע מיליון אוהדים. לאחר פניית המזבלה העמוד חזר לאוויר אולם פייסבוק הסירה ממנו את כל התכנים שעלו במרוצת השנים.

Napalm Girl - התמונה המצונזרת
Napalm Girl – התמונה המצונזרת

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

הוספת תגובה לפוסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים