רוצים להיחסם? אלו הן המילים שאסורות להיכתב ברחבי פייסבוק

חסימות בפייסבוק
חסימות בפייסבוק

כמעט שבועיים עברו מאז שפייסבוק החלה לחסום שורה של גולשים מוכרים שהשתמשו במילה "קוקסינל" על שלל הטיותיה בסטטוסים שפרסמו בעבר ובהווה. בזמן שהרשת החברתית טוענת כי לא מדובר בשינוי או עידכון של מדיניות הסרת התכנים שלה ו/או בקיומה של רשימת 'מילים אסורות' לשימוש בשפה העברית, הפרשה ממשיכה לגבות מאות חסימות נוספות, כאשר על פי מניין החסימות העדכני שנבדק ע"י המזבלה, עולה כי מדובר בלמעלה מ-1,200 גולשים.

ההרגשה כי לא מדובר ב"באג" מיסתורי, בדיווחי גולשים (ריפורט) או בשינוי במדיניות שפייסבוק פשוט לא טרחה לעדכן עליו, מחזק את ההשערות כי ככל הנראה מדובר בין היתר גם בהסרה ידנית שבהתערבות עובדי פייסבוק ישראלים ו/או דוברי עברית ממטה פייסבוק באירלנד. חיזוק להשערה היא הסרת לא מעט סטטוסים שמתחו ביקורת כלפי פייסבוק עצמה ולא הכילו את המילים האסורות (ראו מקרה רז ציפריס).

סטטוס "מפר תקנון" של גילי מוסינזון
סטטוס "מפר תקנון" של גילי מוסינזון

בזמן שחברת פייסבוק ישראל, המנכ"לית עדי סופר תאני ודוברות פייסבוק 'שלום תל אביב' של זמיר דחב"ש ורינת פרידמן, שומרים של שתיקה צורמת וגם הפעם לא מגיבים לתקשורת, לידי המזבלה הגיעו למעלה מ-500 עדויות מגולשים שנחסמו בימים האחרונים ומסיבות שונות ומגוונות שלאו דווקא קשורות למילה האסורה – "קוקסינלים". החל משימוש במילה "כושי" ועד "סמים" ו"אונס".

מתוך הפניות, המזבלה הרכיבה רשימה של מילים, מושגים, קללות וכינויים שאם תשתמשו באחד מהם בסטטוסים שתפרסמו, יתכן ותמצאו את עצמכם חסומים לתקופה שנעה בין 24 שעות, 30 יום ועד אולי חסימה לצמיתות.

יש לציין כי גל החסימה החל במה שנראה כמו עבודה אנושית (ראו: פלסטינים מטומטמים), זלג לפרשת "קוקסינלגייט" ועתה עולה כי מרבית החסימות מבוצעות אלגוריתמית גם ללא הקשר לקונטקסט שבו נכתבו הדברים, כך שגם אם תשלבו את המילה "כושי" בסטטוס שמתאר מתכון לעוגה כושית או אפילו תעשו העתק הדבק מערך ויקיפדיה, כפי שעשתה ספיר לוי עם המושג "קוקסינל", יש סיכוי גבוה שתמצאו את עצמכם חסומים.

להלן רשימת המילים, הרשימה הורכבה מכ-500 מיילים, דיווחים וצילומי מסך שנשלחו למזבלה:

המילה האסורה הטיות מדווחים שנחסמו
קוקסינל קוקסינלים, קוקסינלית, קוקס 420
כושי כושי, כושים, כושית 215
בדיחות עדתיות בדיחות על תימנים, מרוקאים ועדות נוספות 48
כינויי גנאי לא רק כושי – גם ערבוש ודומיו 41
קללות שרלילה, שרמוטה, בת זונה, בן זונה 19
פשיעה סם אונס, סם האונס, אינוס, אונס 29
סמים ג'ויינט, סמים קשים, סמים 7

המזבלה שוחחה עם מספר מנהלים בעולם הדיגיטל והסושיאל, שהעלו השערות לחסימות; ההשערה הראשונה היא שפייסבוק אכן עידכנה מילון מונחים של מילים אסורות וזאת כחלק מבדיקות וניסויים שהרשת החברתית עושה. כמו בכל שינויים אלגוריתמים דומים, פייסבוק צריכה לעשות Fine Tuning לאלגוריתם.

ההשערה השנייה כי מדובר בניסיון של פייסבוק לחנך את גולשיה, בדגש על ה-Power Users שלה להשתמש בשפה שלא תפגע לכאורה בקהילה כך שישמשו דוגמא לאחרים.

ההשערה השלישית היא שמדובר בניסוי חברתי ופסיכולוגי של פייסבוק, אחד מבין רבים שהרשת החברתית עושה במוצהר אך לרוב תחת סודיות רבה על גולשיה. בעבר פורסם מספר פעמים שפייסבוק נהגה לעשות ניסויים בפיד במטרה לעצב את הלך הרוח והרגשות של הגולשים, תוך הצגת תוכן ספציפי ואי הצגה של תוכן אחר.

צונזר: העתק הדבק מויקיפדיה
צונזר: העתק הדבק מויקיפדיה

בעקבות גל החסימות, הודיעו מספר גולשים פופולארים כי לא יחזרו לפעילות שוטפת בפייסבוק ויעתיקו את פעילותם לטוויטר. גל העריקה מפייסבוק לטוויטר נובע בעיקר מרגשי תסכול שעובר על לא מעט מאותם גולשים שנחסמו. האם טוויטר תרוויח מזה? התשובה היא כנראה לא. נדרשת עוד הסברה בנושא, שלא לדבר על פלטפורמה חלופית לפייסבוק וכזו שתשכנע את מיליוני הגולשים של פייסבוק בישראל לערוק למקום טוב יותר.

אבישי עברי, מתאגיד השידור "כאן" כתב: "בלי הכרזות מפוצצות כי לך תדע מה ילד יום, אבל אני מתכוון להפסיק לכתוב כאן בפייסבוק. אני חייב הרבה לפייסבוק, את אשתי הכרתי דרך פייסבוק, המון חברים מכל התחומים והזדמנויות מקצועיות כך שסך הכל אני אסיר תודה, אבל ירד לי. כל הסיבות הידועות פלוס מדיניות החסימות המטופשת. אני צריך רשת חברתית זמינה 24/7 לא מתאים לי לחזור לכיתה ד' שמעמידים אותי בפינה כי אמרתי מילה לא יפה".

הלל גרשוני, כתב: "טוב חברים, אנחנו צריכים לדבר. (כן, חזרתי. לעת עתה.) אני יודע שאתם מכירים ואוהבים רק את פייסבוק. גוגל פלוס זו בדיחה, וטוויטר זו הרשת המוזרה הזו שאף פעם לא הבנתם למה צריך אותה. ובכן, לא עוד. אי אפשר לתת לפייסבוק להישאר השחקן היחיד בשוק דעות בישראל. פייסבוק זו אחלה רשת, ועד לא מזמן היא גם נתנה לנו להתבטא בחופשיות יחסית. אבל היא החליטה לקחת על עצמה את תפקיד הגננת, וזה כבר לא עסק. אם אי אפשר יותר אפילו לומר בצחוק ק****** או מ****** או כ****, אז משהו רקוב בממלכה".

הומור עדתי בפייסבוק
הומור עדתי בפייסבוק

יחיאל רדוצקי, כתב: "יאללה פייסבוק, בואו נדבר על זה. לכל חברה מסחרית יש את המשאב הכי חשוב שלה, המשאב הכי חשוב שלכם הוא האנשים, משתתפי ומשתמשי הפייסבוק. זה נראה שמישהו נפל על הראש, או שהחליט לחסל את פייסבוק ישראל על ידי חסימה חוזרת ונשנית של המשתמשים עד שיותשו ויעברו לרשת חברתית אחרת, או שהחלטתם לצאת במסע חינוכי לחינוך עם ישראל. אם מישהו החליט לחסל את פייסבוק ישראל, אין לי הרבה לומר. אם החלטתם לצאת במסע חינוך אז כדאי שתכירו את הישראלים, אנחנו הישראלים לא אוהבים שמחנכים אותנו ואומרים לנו מה לומר ואיך לומר את זה. תפנימו, אתם עסק מסחרי, לא גורם חינוכי. רבים מחבריי שוקלים לעבור לרשתות מקבילות, גם אני מתחזק פרופיל בטוויטר למקרה שישבר לי סופית מהרדיפות חסרות הפשר שלכם. תתאפסו על עצמכם או שפשוט לא נהיה כאן".

דניאל סלאמה, מספק גם כמה תובנות על ניסוי שערך בעצמו: "חיפשתי את המילה האסורה החדשה אצלי ולא מצאתי, אז ערכתי שני פוסטים מאוד ישנים והוספתי את המילה, אחד מהם עשיתי פומבי ואחד השארתי לחברים בלבד. ביקשתי מחבר שידווח על שני הפוסטים האלה, לאחר זמן מה קיבלית Session Expired ונתבקשתי להזין סיסמה מחדש, כשנכנסתי התבשרתי שהפוסט הפומבי הוסר אבל לא נחסמתי, והחבר שדיווח קיבל הודעה שהפוסט הוסר אבל על הפוסט של החברים בלבד נכתב שאינו מפר את כללי הקהילה".

"אחרי זה עשיתי עוד פעם חיפוש כללי של המילה האסורה ודיווחתי על 4 פוסטים פומביים של 4 עמודים ישראלים מאוד גדולים, שהכילו את המילה האסורה. כל העמודים שדיווחתי עליהם (עמודים מסחריים, לא הומור וכו) מקדמים פוסטים במימון. על 4 הפוסטים האלה קיבלתי "אינם מפרים את תנאי הקהילה" כך כתב סלאמה, שעל פי המסקנות שלו: עמודי פייסבוק שמשלמים כסף לקידום סטטוסים ככל הנראה חסינים בפני חסימות.

בפייסבוק מסרבים להגיב בצורה רצינית לנושא ומשליכים את האחריות למטה פייסבוק האירופאי בדבלין, אירלנד. מהם התקבלה תגובה שבה פייסבוק מודה כי חלק מהפוסטים נמחקו בטעות.

"לפייסבוק אין רשימת מלים אסורות מאחר וישנה חשיבות להקשר. בנוגע לחלק מהפוסטים שנמחקו ייתכן שנעשתה טעות, והנושא נמצא כעת בבדיקה על ידי החברה". כך נמסר לכלכליסט.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

17 תגובות לפוסט

17 תגובות

  1. אני הגבתי על תמונה במירון שעות לפני האסון ויסמן אותי לא יודעת למה וגם לא שלחו לי קוד אחרי שביקשתי לערער ולהבין למה ניסיתי. אציין שרק נכנסתי כמה ימים קודם לרשת והעולם הזה עוד לא ברור לי. שוקלת לוותר על זה כי חופש ביטוי חשוב ולא בא לי שיגידו לי מה לחשוב וללכת להתאבד וקללות נוספות שספגתי.

  2. אני הגבתי על תמונה במירון שעות לפני האסון ויסמן אותי לא יודעת למה וגם לא שלחו לי קוד אחרי שביקשתי לערער ולהבין למה ניסיתי. אציין שרק נכנסתי כמה ימים קודם לרשת והעולם הזה עוד לא ברור לי. שוקלת לוותר על זה כי חופש ביטוי חשוב ולא בא לי שיגידו לי מה לחשוב וללכת להתאבד וקללות נוספות שספגתי.

  3. אני הגבתי על תמונה במירון שעות לפני האסון ויסמן אותי לא יודעת למה וגם לא שלחו לי קוד אחרי שביקשתי לערער ולהבין למה ניסיתי. אציין שרק נכנסתי כמה ימים קודם לרשת והעולם הזה עוד לא ברור לי. שוקלת לוותר על זה כי חופש ביטוי חשוב ולא בא לי שיגידו לי מה לחשוב וללכת להתאבד וקללות נוספות שספגתי.

  4. אף מילה ממה שכתוב שאסור להגיד אותה ובכול זאת. פיסבוק חסם אותי לשלושים יום

    1. מי האנשים שחוסמים אני דובר אמת ומספר אמת אל אנשים שרים שפגעו לי בפרנסה ומיד הם חוסמים מדוע לא עשו את זה בממשלה הקודמת שהם כראו לענף המוניות בשמות גנאי כמו גנבים ועוד ועוד אותם לא חסמתם על תשטפו פעולה להיות הוגניםג

    2. גם אני מי הם אותם חוסמים מדוע אין אפשרות לדבר איתם אני לא בכיתה א בושה אין תקשורת

  5. מעניין אם פיסבוק חוסמת על הסתה לשמאל לערבים שקרים . אני ימנית בעבר לאחרונה אני נכנסת לפיסבוק שומעת את ההסתה של ראש הממשלה הפייק ניוז ואני מתקנת אותו יכול להיות שהוא ביקש לחסום אותי כי הרגשתי השבוע איך על שעניתי לו אחרי חצי שעה נחסמתי לשלושים יום אחרי זה עוד שלושים יום שאמרתי לבחור שקילל אותי מוח מצומק

  6. נראה לי שמישהו שם חוסם בגלל דעה פוליטית איך תשובה תשובה אחרת כי יש קללות בפיסבוק שאני לא רוצה לחזור עליהם והם משום מה לא נחסמים

  7. איזה בחור קילל אותי אמרתי לו מוח מצומק על זה פיסבוק חסם אותי לשלושים יום נראה לי שזה מוגזם אני מקבלת קללות בגלל דעותי הפוליטיים אותי משום מה פיסבוק חוסם הבעיה היא שהם לא עונים למספרים לכתובות אני מרגישה שמישהו שם השחיל אצבעות משומנות לפייסבוק

  8. חסמו אותי השבוע (לחודש נוסף) על פוסט מלפני כמה שנים, שבו נכתבה המילה "יהודון" בהקשר ציני ותו-לא. לפני כן זכיתי בחסימה (שבוע) על "קוקסינלית" ואחת נוספת (חודש) על "ערבוש". קדמה לכך חסימה לפני מספר חודשים, על סיקור תערוכת אמנות שבה הופיע צילום של היטלר (תערוכה לגיטימית שהוצגה בגלריה נחשבת). קיבלתי גם שתי אזהרות (אם אני זוכר נכון) על כך שאני "חשוד כמפיץ תוכן לא הולם", כי שיתפתי קישור ל-2 סיקורים (נפרדים) על אמנות אוונגרד קווירית. תענוג 🙂

  9. בתור אתיופי אני יכול להגיד שמכל הקללות בעולם זו שהכי פוגעת
    עד עמקי נשמתי זה "כושי"

  10. זה פשוט הזוי! לתת לעובדי פייסבוק ישראל הרשאה לסתימת פיות שכמותה לא מתחוללת במדינות החשוכות ביותר בעולם, דוגמת אירן ותימן. מה קורא עם כותבים "אוכל תימני"? "כושי כלב קט"? חייבים להילחם בטירוף הזה.
    העולם מעולם לא נראה חשוך וקודר יותר. זה השלב החמור ביותר לפני שטיפות מוח, שנערכות לאנשים בחדרי חקירות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים