5 עובדות שלא ידעתם שמחזקות את הטענה שעמוד הצינור שייך לגיא לרר

צוות הצינור
צוות הצינור

עמוד הפייסבוק של 'הצינור' זוכה בימים האחרונים לפרסומים רבים בתקשורת וזאת לאור מאבק הבעלות שמתנהל בין המנחה לשעבר גיא לרר לערוץ 10. כשכל צד טוען שהנכס הדיגיטלי הוא שלו ובאתרים רבים מתפרסמות בין היתר גם פרשנויות אישיות ומשפטיות שמציגות סיפור חד-צדדי וחלקי, הגיע הזמן לעשות קצת סדר. המזבלה שמסקרת באופן צמוד בשנים האחרונות את עמוד הפייסבוק הגדול בישראל מנתחת אילו סעיפים יעמדו לזכותו של לרר ואילו דווקא ישמשו נגדו.

מה עומד לרעת לרר?
1. העובדה שהיה שכיר והאמת הבסיסית היא שתוצרים של שכירים שייכים לרוב למעביד.

2. השם של העמוד זהה לשם התכנית בטלוויזיה.

3. אם קיבל שכר באופן ספציפי על ניהול העמוד הוא כנראה בבעיה קשה.

ולמרות הדברים, אם להתבסס על ניתוח משפטי שפורסם באחרונה באתר תקדין על ידי שתי פונקציות בכירות בלשכת עורכי הדין, יתכן שמצבו של לרר טוב בהרבה מכפי שנדמה. על פי הדברים של עו"ד סער סיקלאי ועו"ד יורם ליכטנשטיין, עולה כי לרר למעשה עומד ברוב הפרמטרים שצוינו מה שכנראה עתיד להטות את הכף באופן משמעותי לזכותו. בואו נעבור עליהם סעיף סעיף:

התנהגות בפועל
1. הסעיף החשוב ביותר הוא התנהגות בפועל. ככל הידוע לרר הוא האדמין היחיד בעמוד ותמיד היה. בכך למעשה ויתר ערוץ 10 על ניהול העמוד וכתוצאה מכך גם בבעלות עליו. בהתנהגות בפועל אפשר למנות גם את העובדה שהעמוד כמעט ולא קידם את ערוץ 10 ולעומת זאת לאורך השנים עלו עשרות אם לא מאות פוסטים אישיים של לרר ותוכן עצמאי מנותק מתכנית הטלוויזיה – מה שמייצר התנהגות בפועל די ברורה.

הפרשנות של עו"ד סער סיקלאי: "הערוץ לא ראה בדף הפייסבוק נכס מלכתחילה ולכן מן הסתם גם לא היה מעורב בפיתוח הדף ובהעלאת התכנים והראיה היא שהם לא טרחו להסדיר לעצמם שם הרשאת ניהול (אדמין) במשך שנים".

התייחסות חוזית
2. אין לנו מידע על החוזה בין ערוץ 10 ללרר אבל מעבר להיותו "הפנים של"… הוא היה זה שהוביל את יצירת פורמט 'הצינור' לאורך כל הדרך, מחבלי הלידה ועד מיצובו כיום. לרר היה זה שהגה את הרעיון לפינה ובהמשך לתוכנית יומית ואת שלל הפינות שלה וככל שידוע לנו גם את השם ואף יתכן שעיגן זאת בכתב מערוץ 10. לרר היה זה שהקים את עמוד הפייסבוק מיוזמתו וכנראה גם בזמנו הפנוי. לא יתכן שפעולתו זו עוגנה חוזית כיוון שכשהעמוד הוקם עוד לא היו מעט אם בכלל דפי פייסבוק לתכניות טלוויזיה בישראל.

היוזמה של לרר הפכה רק אחרי תקופה ארוכה לסטנדרט בתכניות טלוויזיה. בנוסף לרר השכיל להרים שיתופי פעולה שונים לקידומו כדוגמת השת"פ עם אבי לן מעמוד 'סטטוסים מצייצים' ושיתופי פעולה נוספים עם אושיות פייסבוק, עמודים פופולארים ועוד, שלהם היה חלק מרכזי בהפיכת עמוד הצינור למה שהוא כיום. גם פעילות זו התרחשה בעיקר בעמוד הפייסבוק ולא על מסך ערוץ 10.

גיא לרר - הצינור ישאר בבעלותו?
גיא לרר – הצינור ישאר בבעלותו?

עו"ד יורם ליכטנשטיין, יו"ר הועדה הארצית לקניין רוחני בלשכת עורכי הדין מחזק ואומר: "נסיבות רלוונטיות יכולות להיות למשל האם העמוד קשור ישירות לתפקיד או לא, האם היו בו גם דברים אישיים שאינם קשורים לתפקיד, מי נשא בהוצאות הקמת ופיתוח העמוד, האם הניהול בוצע במהלך שעות העבודה או לא, האם ימשך השימוש במותג או שהוא יוחלף, מי מונה כמנהל בפועל וכן כל נסיבה אחרת שיכולה לשפוך אור על דעות הצדדים. ברור שתחושת הבטן היא שהעמוד שייך למעסיק כי לצורך זה נשכר העובד, אולם ככל שיותר מאפיינים ילמדו על ניתוק בין העבודה לעמוד יהיה למעסיק יותר קשה לטעון שהעמוד שייך לו. גם צו מניעה זמני לא יפתור את המצב, כיוון שהוא משמר את הקיים ולא משנה את האחזקה בעמוד ולכן יצטרכו להמתין עד לסיום ההליך. אפשרות אחרת היא לבקש צו עשה זמני, אך אותו הרבה יותר קשה לקבל".

מי מימן?
3. לרר היה זה שיזם, ניהל, אירגן ותיחזק את הפעילות הציבורית והחברתית של הצינור במסגרת פרויקט 'החזית'. פעילות שנעשתה ביוזמתו, על חשבון זמנו האישי ולעיתים אף מומנה מכיסו הפרטי. לפעמים הצינור ביקשו מימון לפעולתם בפרויקטי גיוס ציבוריים (כמו בהפגנת הקנאביס שם גייסו יותר ממאה אלף שקלים), תוסיפו על זה את העובדה שפורסמה בעבר במזבלה שבעמוד הצינור מעולם לא הושקע שקל בקידום – והנה נשמטת הטענה כאילו ערוץ 10 היה שותף במימון העמוד.

האם ימשך השימוש במותג?
4. מכיוון שתכנית הצינור רצה בערוץ 10 ולרר לא הביע התנגדות לכך, סביר להניח שבכוונתו לצאת עם שם חדש לתכנית וכפי הנראה גם לעמוד.

הרייטינג של התוכנית שולי
5. הפופולאריות של תכנית 'הצינור' בערוץ 10 כמעט שלא היוותה פקטור לקצב הגדילה המסחרר של העמוד הפייסבוק. עם רייטינג של כ-7 אחוז (ופחות) לתוכנית הטלוויזיה, עמוד 'הצינור' בפייסבוק גדל בקצב לא פרופורציונלי לנתוני הרייטינג שלו. ראייה לכך היא עמודים כמו 'האח הגדול' ותוכניות טלוויזיה נוספות ועתירות רייטינג, לרוב פי כמה מזה של הצינור, לא הצליחו להגיע לחצי ממניין העוקבים שלו.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

4 תגובות לפוסט

4 תגובות

  1. ואם זה שהמציא את השם קוקה קולה יעזוב את החברה הוא יכול לקחת את השם איתו? או זה שפיתח את הנוסחא יעתיק אותה לחברה שפתח באון עצמאי. ברור שזה לא אפשרי.

    כמובן שעמוד הצינור צבר כמות כה גדולה של עוקבים. בכל תוכנית בערוץ הוזכר עמוד הפייסבוק. פרסום כזה לנכס אישי לו רצה לרר ודאי היה משלם מאות אלפי שקלים.

    בכל מקרה זה לא משנה אף שופט גם הכי מטומטם לא יקנה את הטענות האלה.
    ביינתיים שיהנה מהזמן עם העמוד הוא יודע שחוץ מחבריו אין מי שיצדיק אותו

  2. חגי מנדלסון, מנהל הרשת של קוקה קולה המציא את השם קוקה קולה? הוא מימן מכיסו את המחקר שהוביל לפורמולה של קוקה קולה? הוא השקיע שעות מזמנו הפרטי מדי יום בכדי לקדם את קוקה קולה?

    נו באמת.

  3. כמה שטויות בכתבה אחת? זה גיא לרר שלח לכם את הקומניקט הזה?
    עמוד הפייסבוק של הצינור שייך לערוץ 10 – זה מותג שלא היה קיים לפני שלרר הצטרף לערוץ ופותח במסגרת הערוץ. מעבר לכך, לגיא לרר יש עמוד משלו שמעולם לא התרומם לגבהים של הצינור עם רק 20 אלף עוקבים. – לכן לבוא ולטעון שהעמוד הצליח בגלל אישיותו של לרר זה אולי נשמע יפה על הנייר, אבל רחוק מהמציאות. לא מובן מה הויכוח כאן….זהעמו דהצינור לא העמוד של גיא לרר..הצינור עדיין משודרת- זה לרר שבחר לעזוב את העבודה שלו… אם מנהל הרשת של קוקה קולה, זה שפתח את עמוד המותג בפייסבוק, עוזב לפפסי – הוא לוקח עימו את העמוד? אז מה הויכוח?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים