הפחד מחסימה מכתיב אפילו לידיעות אחרונות איך להתנסח בפייסבוק

הסטטוסים מתוך ידיעות אחרונות
הסטטוסים מתוך ידיעות אחרונות

בעמוד הפייסבוק של עיתון ידיעות אחרונות שמונה למעלה מ-770 אלף איש ונחשב לאחד העמודים הפופולארים במדינה, צינזרו הבוקר (שני) סטטוס ובו דיווח על קביעת בית משפט השלום בת"א במסגרתה מלצרית שכינתה צמד לקוחות "כושים" בשורת התיאור שבחשבונית, תאלץ לפצותם בעשרות אלפי שקלים.

הסטטוס המקורי שעלה אמש בעמוד הפייסבוק של ידיעות, התייחס לתביעה של סטיין טפרה ואגרה מנגיסטו, בני זוג מהעדה האתיופית שהגיעו לסעוד במסעדה בבת ים. לאחר סיום הארוחה, גילו בני הזוג כי המלצרית הגדירה אותם בחשבונית כ"כושים". בני הזוג החליטו להגיש תביעה באמצעות עו"ד רון לוינטל, שטען בבית־המשפט כי הכינוי "כושי" הוא כינוי משפיל, אשר מוכר וידוע ככינוי גנאי לאנשים שעורם כהה, ולכן הוא מהווה לשון הרע.

שופט בית משפט השלום בתל אביב אביים ברקאי ציין כי העלבון הוזן למחשב ולכן היה גלוי לכל עובדי המסעדה וקבע פיצויים תקדימיים בגובה של 120 אלף ש"ח, אותם ישלמו המלצרית ובעלי המסעדה סטלה ביץ' מאור עזרא.

הסטטוסים מתוך ידיעות אחרונות
הסטטוסים מתוך ידיעות אחרונות

בסטטוס שכאמור פורסם אמש (ראשון) בעמוד ידיעות אחרונות נכתב בתחילה "הלקוחות יקבלו פיצוי של 120 אלף שקל כי המלצרית קראה להם כושים". חלק מהגולשים הגיבו לידיעות אחרונות כי הם יחסמו בקרוב בעקבות השימוש במילה "כושים" שלכאורה נאסרה לשימוש ע"י פייסבוק עצמה. והבוקר מנהלי הסושיאל של ידיעות אחרונות החליטו לשנות את הניסוח ולהשמיט את המילה "כושים" ובכך נכתב: "הלקוחות יקבלו פיצוי של 120 אלף שקל כי המלצרית קראה להם בכינוי גנאי". את השינויים ניתן לראות באמצעות ה-Edit History של הסטטוס.

מדובר בדוגמא נוספת ומטרידה במיוחד שבה מדיניות לא מוצהרת של פייסבוק בישראל מצליחה לכפות אפילו על גופי חדשות מהגדולים במדינה, לשקול בקפידה את התנסחותם, גם אם מדובר בדיווח חדשותי. על פי סיימון מילנר, מנהל המדיניות של פייסבוק EMEA, השימוש במילה 'כושי' לא נאסר לשימוש בפייסבוק, והפרשנות לו, האם מדובר בשימוש כמילת גנאי או כתוכן חדשותי/סאטירי נתונה להחלטת צוות בודקי התוכן הישראלים שיושב בפייסבוק אירלנד.

קשה ואולי בלתי אפשרי לדמיין מציאות שבה גוף כמו 'ידיעות אחרונות' יחסם משימוש ברשת החברתית, אולם המאורעות בחודשים האחרונים, במסגרתם אלפי גולשים נחסמו בעקבות מילים כמו "כושי" ו"קוקסינל" כנראה הצליחו לשבש משהו בתפיסה העיתונאית ולגרום לגופי החדשות לשקול בכובד ראש את הפרסומים בטרם העלתם לעמודים.

דוגמא טובה לכך שלידיעות אחרונות אין מה לחשוש מצנזורה של פייסבוק היא הסיפור של אפטנפוסטן, העיתון הגדול ביותר בנורבגיה עם תפוצה זהה לזו של ידיעות אחרונות, שנתקל בצנזורה אגרסיבית מצד פייסבוק בספטמבר 2016 לאחר שתמונה שפירסם ממלחמת וייטנאם הוסרה בטענה כי היא מפרה את מדיניות פייסבוק.

השער של אפטנפוסטן
השער של אפטנפוסטן

באפטנפוסטן לא נשארו חייבים לנוכח הצנזורה של פייסבוק ופירסמו על גבי שער העיתון פנייה ישירה ונוקבת למייסד פייסבוק מארק צוקרברג. הסיפור הוביל לסערה בינלאומית שבעקבותיה הפאבלישרים הגדולים בנורבגיה החלו לבחון אלטרנטיביות משותפות לפייסבוק. לאור הסיקור העולמי, פייסבוק התקפלה והתנצלה בפני העיתון הנורבגי, שבזכות הסיפור זכה לחשיפה חסרת תקדים.

אולם ישראל היא לא נורבגיה וזו אינה הפעם הראשונה שפייסבוק מכופפת את ידיעות אחרונות, באוגוסט ובספטמבר 2016 נחשף במזבלה כי פייסבוק הסירה כמה וכמה סרטונים מעמוד ידיעות אחרונות. בפייסבוק ובידיעות אחרונות סירבו להגיב, אולם למזבלה נודע כי במהלך אותה תקופה גם חלק מהפרופילים של מנהלי עמודי ידיעות נחסמו משימוש.

כפי שפורסם לאחרונה במזבלה, בקבוצת 'ידיעות אחרונות' החליטו לפרסם באחרונה כתבה חיובית על מנכ"לית פייסבוק ישראל עדי סופר תאני וזאת לאחר שבמשרד היח"צ שלה 'שלום תל אביב' חיפשו בחודשים האחרונים גוף שיסכים לתת במה לדבריה של סופר-תאני תוך הצבת תנאי כי אסור יהיה להתייחס לסוגיות חברתיות וציבוריות כמו אי תשלום מיסים, הסתה, מונופוליזם וחסימות של גולשים. לאחר שבגלובס סירבו לפרסם כתבה שכזו, בעיתון כלכליסט שמקבוצת ידיעות אחרונות קפצו על ההזדמנות ובעקבות כך זכו ללא מעט פידבקים שליליים בקרב עיתונאים. יש לציין כי בינואר השנה עם הגעתו של מילנר לישראל, גם בכלכליסט החליטו לצנזר את הסטטוס שקידם את הכתבה בכדי שלא "להסתכן" בחסימה.

מידיעות אחרונות וחברת פייסבוק ישראל לא הגיבו בנושא.

מקרה חירום בפייסבוק / אינסטגרם / וואטסאפ?

2 תגובות לפוסט

2 תגובות

  1. לפני ימים אחדים נחסמתי במשך 19 שעות בגלל כתבה שכתבתי לפני שנתיים בימי הבחירות.
    זו היתה כתבת בקורת נקיה מכל עלבון או גדוף או לשון הרע. שאלתי ושאלתי למה. אין עונה ואין מגיב. גם אם ארצה להזהר בלשוני לא אדע כיצד. החוסמים חוסמים ואינם מבהירים למה.
    אני נתקל יום יום בכתבות רבות המלאות בנבול פה והעלבות והאשמות. הם לא נחסמים ולא מוענשים. ואלו כתבות מעודנות לשון נחסמות. למה . לא אדע למה.

  2. בפייסבוק אין סוף דפים של נערות טלפון ברחבי העולם. אותם לא יחסמו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט הבית

קטגוריות פוסטים